Van 4-6 november vond het Mozilla Festival in Londen plaats. Journalisten, programmeurs en studenten kwamen bij elkaar om te bouwen aan het open web van de toekomst. Internetredacteuren Herwin Thole en Jerry Vermanen waren aanwezig bij dit festival.

Wat hebben gaten in de weg, illegale prostitutie en zwerfkatten met elkaar gemeen? De locatie van al die dingen kan worden gecrowdsourcet. Die informatie kan worden gebruikt door overheden om problemen op te lossen. Maar nieuwsorganisaties zouden op een dergelijke manier ook nieuws kunnen maken.

Het plaatsen van een oproep is natuurlijk niet nieuw. Twee voorbeelden uit de regio. Het Brabants Dagblad riep slachtoffers van inbraken op zich te melden bij de redactie, omdat de politie de benodigde informatie niet vrijgaf. En de Stentor maakte op basis van lezersreacties een top 10 van de slechtste wegen in Apeldoorn.

Smartphones
In beide gevallen stuurden lezers voornamelijk geschreven reacties in. Met de opkomst van het internet en smartphones wordt het voor burgers eenvoudiger om meer en andere data in te sturen. Een foto met locatie-informatie is zo gemaakt.

Max Ogden

Max Ogden loopt terug na het presenteren van zijn resultaten. (Foto: mozillaeu, Flickr)

Webontwikkelaar Max Ogden, aanwezig op het Mozilla festival, is erg enthousiast over dit mobiele crowdsourcen. Hij bouwde onder andere de CatMapper om een idee te krijgen van het aantal zwerfkatten in Portland. Burgers kunnen naar de mobiele website gaan en de locatie van een kat vastleggen. Een foto insturen kan ook. Zo kunnen burgers gezamenlijk bouwen aan een dataset. De overheid kan op basis van die informatie maatregelen nemen om de kattenpopulatie in te dammen in bepaalde wijken.

SeeClickFix
Hetzelfde principe werkt ook voor andere problemen. Via de webtool SeeClickFix kunnen burgers lokale problemen melden, van gaten in de weg of een stoplicht dat niet goed staat afgesteld tot prostitutie in de straat. Dat kan via de website, maar ook middels een app voor iPhone, Android of BlackBerry.

De data wordt vervolgens gebruikt door de lokale overheid. Onder andere de stadsbesturen van Houston en Philadelphia gebruiken SeeClickFix als manier om werkopdrachten te genereren. Voor nieuwsmedia is de data natuurlijk ook interessant. Participerende organisaties kunnen een widget en kaart met de meldingen embedden op hun site.

Presentatie
Nieuwsorganisaties kunnen ook zelf de data crowdsourcen. Zo riep WNYC eind vorig jaar de lezers op door te geven waar de sneeuw nog niet was geploegd na een zware sneeuwstorm.

Dat leverde een artikel op dat het volgende probleem illustreert: hoe combineer je een statisch artikel met de dynamische data die binnen blijft komen? Hierover dacht mijn groepje (met daarin onder andere Ogden en Knight-Mozilla Fellow Dan Schulz) na tijdens de design challenge Touch the news. (Klopt, we hebben ons niet helemaal aan de opdracht gehouden.)

Deelnemers aan de design challenge Touch the News

Er deden zeven groepjes mee aan de design challende Touch the news. (Foto: mozillaeu, Flickr)

WNYC heeft ervoor gekozen om gedurende drie dagen een update te geven met drie verschillende kaarten. Daarmee blijft het een statische presentatie. Het mooie van het web is dat deze data ook real-time op een kaart kan worden gezet. Zodra een lezer een foto tweet naar een speciale Twitteraccount (Twitter is een makkelijk medium om dergelijke data te delen) verschijnt er een prikker op de kaart met de foto.

Emmers met data
Maar als de dataset constant verandert, kan het verhaal dat je aan de hand van de data vertelt ook veranderen. Het artikel is in dit geval niet de ideale vorm om het verhaal over te brengen. Als oplossing wilden wij de lezer zelf het verhaal samen laten stellen door emmers met data aan elkaar te verbinden.

Zo kan de lezer bijvoorbeeld alleen foto’s uit een bepaalde wijk selecteren en die weergeven op een kaart. Of de foto’s combineren met bevolkingsgegevens en er een heatmap van maken. Of met een druk op de knop een slideshow bekijken met geselecteerde foto’s.

Badges
Een ander probleem is dat je de lezer wilt blijven stimuleren om foto’s in te sturen. Hoe doe je dit? Dat kan door een ranglijst te maken van de mensen die het meeste hebben opgestuurd. Het nadeel daarvan is echter dat op een gegeven moment iemand zo ver voorop ligt dat het nieuwe gebruikers ontmoedigt.

Wij kozen daarom voor een systeem van ‘badges’ à la Foursquare. Zo kun je ook lezers belonen die rijkere data aanleveren. Een foto met locatiegegevens is bijvoorbeeld waardevoller dan eentje zonder.

Andere oplossingen
Het was te veel gevraagd om dit complete concept in een dag te bouwen. Het real-time binnenhalen van tweets is gelukt. Tweet een foto met de hashtag #mozfest en hij verschijnt direct op de pagina.

Onze oplossingen zijn in korte tijd bedacht en verre van perfect. Zo heeft lang niet elke lezer de behoefte om een verhaal op maat te maken. Er zijn vast andere of betere manieren om een statisch artikel te combineren met constant veranderende data. Zelf ideeën of ergens een goed voorbeeld gezien? Laat het weten in een reactie.

Lees meer over MozFest:
Meeschrijven aan het Data Journalism Handbook
Ontwikkelaars en journalisten tegenover elkaar
Het liveblog van de toekomst
Rewired State heeft jonge programmeurs een kans
Moet een journalist kunnen programmeren?
Subsidieer datajournalisten in Nederland

Nog geen reactie — begin de discussie!