Op 31 oktober meldde ik op DNR dat reageerders op de site van de Leeuwarder Courant voortaan moeten inloggen met hun Facebook-account. Het was aan mijn aandacht ontsnapt dat andere Nederlandse media al eerder waren overgestapt op dit systeem. Zoals EenVandaag. Wie wil reageren op EenVandaag.nl heeft sinds half augustus een profiel op Facebook nodig, anders is het einde oefening. Internetredacteur Johan Boef legt uit hoe de ervaringen tot nu toe zijn. “Dankzij Facebook krijgen we nog maar 1 of 2 ongewenste reacties per week.” 

Wat was voor EenVandaag de reden om over te stappen op Facebook?

“Verbreding van de discussie, grotere verspreiding van de EenVandaag-content en meer sociale controle.”

Grotere verspreiding van content? Leg eens uit.

“De reacties van bezoekers worden niet alleen op EenVandaag.nl getoond, maar verschijnen ook op de Wall van degene die een reactie heeft geplaatst. Hierdoor kan een olievlekwerking ontstaan, waarbij zijn of haar vrienden zich in de discussie mengen, waarop ook hun vrienden weer reageren, enzovoort. De discussie wordt op deze manier verbreed en het hierbij horende item verschijnt op tal van Facebook-walls. Bezoekers van EenVandaag.nl vergroten zelf de spreiding van het artikel.”

En de sociale controle die je noemde?

“Die is dus fors groter doordat mensen niet meer anoniem reageren. In het verleden moest, afhankelijk van het onderwerp, tussen de 10% en 30% van de reacties worden verwijderd. Sinds de introductie van Facebook-comments is dit minder dan 1%. In absolute aantallen moeten we nu hooguit één of twee reacties per week verwijderen. Een wereld van verschil.”

Welk verschil bemerken jullie qua reacties sinds de overstap op Facebook?

“De reacties zijn meer inhoudelijk, meer afgewogen. Primaire schreeuwreacties komen incidenteel nog wel voor, maar niet in de omvang van voor de invoering van de Facebook-comments. In aantallen hebben we in het begin een flinke terugval gehad, maar na een paar weken zaten we weer op het niveau van voor de invoering. En we gaan hier inmiddels ruim overheen.”

Is moderatie nog nodig? Of komen er nu geen ongewenste commentaren meer?

“Moderatie blijft altijd nodig. Alleen is het aantal reageerders dat over de scheef gaat nu fors kleiner dan in de oude situatie. Zoals gezegd moesten we in het verleden tussen de 10% en 30% van de reacties verwijderen. Nu worden hooguit 1 of 2 reacties per week geblokkeerd. Om die reden durven we het nu dan ook aan om pas achteraf te modereren, en niet vooraf, zoals in het verleden. Een post staat nu dus direct online, terwijl in het verleden het een aantal uur kon duren. En een bijkomend voordeel is trouwens dat een verwijderde reactie niet verdwijnt op de Facebook-wall van de reageerder, maar alleen van onze site.”

Wat vinden jullie van de kritiek dat je hiermee Facebook nog meer macht geeft?

“Het is waar dat bedrijven als Facebook steeds meer van ons te weten komen. Maar speelt dit niet sowieso voor iedereen die online actief is? De meeste Twitter-accounts zijn ook publiekelijk toegankelijk, om nog maar te zwijgen van allerhande profielsites als Hyves en Partypeepz.”

Ik zag onder dit item een vraag staan aan de makers van de reportage. Maar daar reageert de redactie niet op. Gebeurt dat nooit?

“Het is zeker wel de bedoeling dat er gereageerd wordt op reacties van kijkers. Probleem is alleen dat we niet kunnen reageren vanuit onze corporate EenVandaag-account. We hebben deze vraag dan ook bij Facebook neergelegd en hopen dat deze mogelijkheid zo spoedig mogelijk in gebruik genomen kan worden.”

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 7 reacties — discussieer mee!