Allnovascotia.com doet alles fout. De nieuwssite doet niks met sociale media. Er wordt niks weggegeven om bezoekers of abonnees te lokken. Zelden plaatst de site links en met multimedia doet de redactie ook niet veel.

Artikelen delen kan niet. Je kunt de teksten niet zomaar kopiëren en plakken, want de hele site is gebouwd in Flash. Mensen die informatie van Allnovascotia.com ergens anders citeren, lopen zelfs kans hun abonnement te verliezen.

Om de content te kunnen lezen, moeten lezers betalen voor een abonnement. Bijna zesduizend mensen doen dat. Voor 30 Canadese dollar (ruim 22 euro) per maand mogen drie mensen de artikelen lezen. Er is een app voor iPhone en iPad en een voor Blackberry. Tachtig procent van de inkomsten haalt Allnovascotia.com uit abonnementen, twintig procent uit advertenties.

Winstgevend

In dit internet-tijdperk doet die aanpak nogal ouderwets aan. Toch bestaat de site al tien jaar. Er werken veertien mensen voor de website, waaronder elf verslaggevers. En het belangrijkste is: de site maakt winst.

Nova Scotia is een provincie aan de oostkust van Canada met iets minder dan een miljoen inwoners. De meesten zullen nog nooit van Allnovascotia.com gehoord hebben, schrijft Nieman Journalism Lab. De regionale krant, de Halifax Chronicle Herald, is veel groter en bekender. Dat dagblad bestaat al 137 jaar en heeft meer dan honderdduizend lezers.

Maar voor een selecte groep mensen op het schiereiland is Allnovascotia.com echter een belangrijke bron. Managers en beleidsmakers vertrouwen op de site om op de hoogte te blijven van lokale wetgeving, uitspraken in rechtspraken – en de lokale roddel. Een vaste rubriek is ‘Who’s suing who’.

Scoops

De site doet niet aan misdaadverslaggeving en amper aan sport of entertainment. Wel is er de hele dag door actueel economisch nieuws. Bijna dagelijks heeft de site eigen scoops. Naast verhalen over vergunningen en zakendeals besteedt de redactie veel aandacht aan mensen en hun fortuin. Namen van mensen worden vet gedrukt, met erachter vaak wat ze verdienen en wat hun huis waard is.

Eén van de redacteuren legt aan Nieman Lab uit dat dat aanslaat bij de zakelijke en politieke elite van Nova Scotia: “Het vreemde is dat ze graag lezen over andere mensen binnen eigen kring. Niet op een satirische manier, maar op een serieuze manier.”

Of het verdienmodel van Allnovascotia.com ook toepasbaar is op andere plekken, betwijfelt de oprichter trouwens. Volgens hem is succes op één schiereiland geen garantie voor winstgevende nieuwssites op andere plekken.

De Halifax Chronicle Herald reageerde op het succes van de nieuwkomer met een eigen business-nieuwsbrief. Maar Allnovascotia.com maakt zich geen zorgen. Het succes wordt namelijk bepaald door de inhoud, meent de oprichter, en door de smeuiige en licht brutale manier van schrijven – niet door de vorm.

Nota bene: let eens op de ‘View in zen mode’-knop van Niemanlab.org. Met één klik kunnen bezoekers de artikelen lezen op een veel rustiger manier. Mooie interface!

Al 2 reacties — discussieer mee!