‘Digital First’ gaat over een ambitie. De ambitie van Wegener Media en de Media Groep Limburg om onze rol van regionale uitgever te blijven vervullen in een medialandschap dat totaal is veranderd. Die veranderingen zijn rampzalig voor het traditionele verdienmodel van uitgevers, dat was gebaseerd op abonnees die willen betalen voor hoogwaardige informatie en/of adverteerders die willen betalen voor bereik. Die laatste groep valt weg voor printmedia. Iedere dag verdienen we 70.000 euro minder aan onze adverteerders dan de dag ervoor, en dat is al drie jaar lang zo. En de laatste maanden gaat het eigenlijk nog slechter.

‘Digital First’ gaat over een zoektocht. Een zoektocht naar nieuwe manieren om betaald te krijgen voor hoogwaardige informatie en naar nieuwe manieren om adverteerders te helpen hun doelgroep te bereiken. Waarbij wij als uitgever willen vasthouden aan de rol die we altijd in onze regio hebben gespeeld. We hebben onze normen en waarden, we staan tussen de mensen in ‘onze’ regio, door onze betrouwbare informatie binden we mensen aan de plek waar ze wonen en werken, en ook wel aan elkaar.

Nieuw portfolio

‘Digital First’ is dingen doen, uitproberen, een versie 1.0 lanceren terwijl je weet dat die niet volmaakt is. In de Brabanthallen heb ik de ‘roadmap’ voor dit jaar gepresenteerd, Geen vaag vergezicht op basis van spreadsheets, maar een simpel overzicht van alle nieuwe producten die we gaan opleveren en die met elkaar op de 12e van de 12e ons nieuwe portfolio gaan vormen. Een portfolio dat op alle kanalen (print, web, tablet, smartphone) wordt aangeboden en waarbij altijd wordt betaald voor exclusieve informatie. Ik kreeg daar veel positieve reacties op van collega’s.

Negatieve reacties

‘Digital First’ is tegen de stroom oproeien. Tegen de stroom in van mensen die vanaf de zijlijn toekijken en commentaar leveren. Ik heb de afgelopen tien dagen van alles langs zien komen, tot en met Kamervragen aan toe. Op een enkele uitzondering na (Jan Jaap Heij met een paar praktische tips voor ons) zijn alle reacties negatief (en veelal cynisch, badinerend, agressief, beledigend, etc.):

  • “Jullie zijn te laat.” (deels waar, deels niet waar. De belangrijke segmenten in de dagbladen, te weten arbeidsmarkt, automotive en onroerend goed, doen we al jaren via Jobtrack, Autotrack (marktleider, uiterst succesvol) en Funda (fors minderheidsbelang). Ook de titels hebben hun bereik enorm laten stijgen, ED bijvoorbeeld 70.000 unieke browsers per dag. Moet veel meer worden, en gaat ook veel meer worden, door de enorme inzet van redacties en mede door ‘Digital First’.
  • “Niemand gaat betalen voor jullie informatie.” Wij denken van wel, als die informatie voldoet aan allerlei eigenschappen en de transactie maar dwingend en eenvoudig genoeg is. Alles gratis blijven aanbieden is geen levensvatbare optie. Zie hierboven onder zoektocht.
  • “Je kunt dit niet allemaal willen en tegelijk honderd journalisten ontslaan.” Dit is inderdaad een afschuwelijk dilemma. Maar een noodzakelijke beslissing. We hebben de NVJ uitgenodigd om in de boeken te komen kijken, hopelijk zullen zij onze zorgen met ons gaan delen. Ik verzet me tegen mensen die hier het einde van de regionale journalistiek in zien. We hebben nu duizend journalisten in dienst en geven werk aan vele honderden freelancers. We gaan niet terug naar bijna nul, zoals wordt gesuggereerd. We zien juist zoveel nieuwe kansen om het journalistieke vak te verrijken.

‘Digital First’ gaat dus over een ambitie, een zoektocht, over dingen doen en uitproberen, over mogen vallen en weer durven opstaan. Daar geloven we in en daar gaan we in investeren. Piet Bakker en al die anderen die tot dusver langs de zijlijn hebben gestaan, nodig ik van harte uit om het veld op te komen. Ik werk aan een soort ‘virtuele denktank’, die ons moet helpen. We willen ‘the wisdom of the crowds’ graag aanboren. Ook dat is ‘Digital First’.

Lees ook
“Nóg meer banen schrappen? Onmogelijk!”
Wegener doet het nu al met 50% minder journalisten
Wie weet wordt Wegener wel een wc-papierfabriek
Is ‘digital first’ de redding? “We weten het niet”
Digitale strategieën van regionale kranten staan nog in de kinderschoenen
Kunnen regionale dagbladen geld vragen voor hun digitale content?

Al 13 reacties — discussieer mee!