Eind 2011 schreef ik er al eens over: Nederlandse fotografen maken steeds meer multimediaproducties. Hét bewijs voor deze stelling is gisteren nog eens geleverd toen de Nederlandse fotografe Ilvy Njiokiktjien en journaliste Elles van Gelder samen de eerste prijs wonnen bij de multimediawedstrijd van World Press Photo voor hun productie Afrikaner Blood.

Het is wellicht de hoogste erkenning op het moment voor dergelijke multimediaproducties en derhalve een enorme opsteker voor beide journalistes die eerder al prijzen wonnen voor dezelfde serie bij Picture of the Year International (POYi), de reguliere fotowedstrijd van World Press Photo, de Canonprijs bij de Zilveren Camera en Njiokiktjien won ook de Franse Canon Female Photojournalist Award.

Zwarte vijand

De productie vertelt het verhaal van blanke Zuid-Afrikaanse jongeren die een ‘verdedigingskamp’ bezoeken waar ze leren zich te verdedigen tegen ‘de zwarte vijand’. Het combineert allerlei elementen: fotografie, interviews, film en geluid, en is daarmee een ware multimediaproductie die volgens de jury zeer goed is uitgevoerd:

All of the multimedia elements and careful attention to detail served to push the narrative forward, as opposed to distracting from it.

Vooral in de combinatie van deze elementen kan de kracht liggen van een multimediaproductie. Tijdens de jurering schreef jurylid Henrik Kastenskov van het productiebureau Bombay Flying Club twee blogposts (deel 1 & deel 2) waarin hij hier dieper op in gaat. Een multimediaproductie is wat hem betreft meer dan alleen een slideshow met een muziekje en zou daarom anders aangepakt moeten worden dan het fotograferen voor kranten of tijdschriften:

Shooting a series of stills for a magazine is so much different than shooting stills for a multimedia piece. Turning a feature story for print into a powerful web doc is almost impossible.

Tips voor multimedia-producties

De tips in de twee blogposts kunnen dan ook erg handig zijn voor hen die overwegen te experimenteren met multimedia-producties:

  • THINK about the story AS you shoot it. Not after. Then it will be too late, and you will lack vital material.
  • Start your story in a compelling, powerfull or surprising way. If your story doesn’t ignite and take off immediately you loose your audience.
  • Drive. You story must point in some direction. It must take you somewhere. If it doesn’t your audience will loose track and fumble in blind. What is the beginning? What is the middle? And what is the end? Many stories that we have seen here loose power even before reaching the half-way mark. 
  • The edit. So you think you have a final edit? Wrong. Cut another 15-20% off. Don’t fall in love with your work. Kill your darlings. Show your work around and get some feedback. Most stories actually gain a lot if you optimize them a second- .. or third time.

Meer commentaar van de overige juryleden kun je bekijken op de website van World Press Photo. Alle winnende producties kun je hieronder bekijken:

 

 

 

Naast de drie winnaars is er ook een special mention toegekend aan de bijzondere productie ‘Punched out’ van de New York Times over het leven en de dood van de Amerikaanse ijshockyer Derek Boogaard. World Press Photo toont een selectie van de foto’s. Echter, op de website van de New York Times kun je er nog veel meer over lezen, kijken én horen.

 

Al één reactie — discussieer mee!