Het ANP brengt sinds enige tijd tóch weer entertainmentnieuws. Door de opmars van entertainmentnieuws staan journalistieke basisregels onder druk. ANP bedacht met BuzzE een slimme oplossing om betrouwbare nieuwsvoorziening veilig te stellen. De stap kwam net op tijd, want Novum is inmiddels geen nieuwkomer meer; het persbureau draait proef met een tegenhanger van ANP Perssupport. En daarmee is de dienstverlening steeds completer.

Liefhebbers van entertainmentnieuws komen onder nieuwsberichten sinds kort een nieuwe naam tegen: BuzzE. De nieuwe entertainmentfeed van het ANP is een samenvoeging van de woorden buzz en entertainment en levert 24 uur per dag berichten over ‘showbizzevenementen en het wel en wee van nationale en internationale sterren’. “De nieuwe naam past goed bij de sfeer en toon van entertainment”, aldus Johan Groeneveld van ANP Producties op Villamedia.nl.

Tijdrovende bezigheid
Realiseert het ANP zich nu pas dat entertainment echt nieuws is en dat media om dergelijke nieuwtjes staan te springen? Nee, natuurlijk niet. Toen Erik van Gruijthuijsen vijf jaar geleden het hoofdredacteurschap van Het Parool verruilde voor dat van het ANP, kreeg het persbureau een entertainmentredactie. Maar de afdeling verdween weer.

Entertainmentnieuwtjes bij de bron checken bleek een tijdrovende bezigheid, maar bij het als ‘betrouwbaar’ bekend staande ANP wel een must. Het persbureau bracht het bericht zodra het was bevestigd en werd zo keer op keer ingehaald door concurrenten die het minder nauw namen met het checken van bronnen.

“Het ANP heeft in het verleden geworsteld met entertainment”, stelt Groeneveld. “De redactie had de neiging om de lat te hoog te leggen in de nieuwsselectie.”

Entertainmentnieuws is nu losgekoppeld van het reguliere ANP-nieuws en voor BuzzE gelden andere regels. Waar de nieuwsdienst volgens Groeneveld vaak kiest voor berichten met het stempel need to know, hanteert BuzzE het principe nice to know. “Shownieuws kan immers ook leuk zijn als nog niet helemaal zeker is of het verhaal wel klopt”, zegt de adjunct-directeur van ANP Producties. “Dat is echter een norm die onder ANP-vlag ondenkbaar is.”

Signaleren is de trend
Media gebruiken andere media als bron en nieuws wordt niet meer bij de oorspronkelijke bron gecheckt. “Het past in een trend die gaande is dat persbureaus gaan signaleren”, zegt Thomas Bruning, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Bruning maakt zich daar ‘natuurlijk zorgen over’. Al benadrukt hij dat de afbreuk van de goede naam beperkt blijft door een duidelijke hoofdredactionele scheiding (BuzzE valt niet onder de verantwoordelijkheid van de ANP-hoofdredacteur).

Helemaal waar. Dat neemt echter niet weg dat het een briljant plan is. De enige juiste beslissing die bovendien net op tijd kwam. Alleen op deze manier is het nog vol te houden ‘gewoon’ nieuws wél bij de bron te checken. De nieuwe entertainmentpolicy is spijtig voor onze BN’ers en gewaardeerde sterren.

Aan de andere kant, hoe nieuw is dit? RTL Boulevard, De Telegraaf en -niet onbelangrijk- Novum doen het al jaren. Maar ook serieuze media werken meer en meer zo. Niet vreemd, want de behoefte aan entertainmentnieuws wordt met de opmars van smartphones en tablets alleen maar groter.

Net op tijd
Geen entertainmentnieuws brengen is geen optie, erkent het ANP nu ook. En, zoals gezegd, dat doen ze net op tijd. In de tijd dat ANP zocht naar een modus om entertainmentnieuws te brengen zonder dat het ten koste gaan van de naam, zat de concurrentie namelijk niet stil.

Nieuwkomer Novum is geen nieuwkomer meer en het ANP zag een aantal grote nieuwsafnemers vertrekken. Het Financieele Dagblad besloot dat het wel zonder persbureau kon, De Pers koos destijds meteen voor Novum (maar stapte over naar ANP). Trouw koos voor de website voor Novum, Sp!ts voor entertainmentnieuws. En NRC, nrc.next, Het Nederlands Dagblad en Metro verruilden het ANP voor Novum.

Zijn de journalistieke principes van het ANP dan zo belangrijk? Ja, maar dat niet alleen. Het ANP had nooit eerder te maken gehad met concurrentie. In plaats van de concurrentie op inhoud te bestrijden, ging het de strijd aan met het feit dát er concurrentie was. En niet helemaal onterecht. De rechter veroordeelde Novum voor computervredebreuk, omdat het met codes van RTV Utrecht en Sky Radio berichten van ANP overschreef.

Dat de rechter ANP in het gelijk stelde, betekent echter niet dat Novum niet doorgroeide. Integendeel: Novum profiteerde vrolijk van de zoektocht van het ANP. “Ik ben het met je eens dat de logheid van het ANP ervoor heeft gezorgd dat concurrent Novum kon groeien”, erkent Bruning van de NVJ.

Maar stelt hij: “Nieuwkomers hebben het makkelijk: ze veranderen drie dingen en je gaat juridisch vrijuit. Maar de belangrijkste reden dat Novum zoveel goedkoper werkt heeft te maken met de abominabele arbeidsvoorwaarden.” Novum past geen cao toe en er is geen bedrijfsregeling. Het arbeidsvoorwaardenpakket zit volgens de NVJ dertig tot veertig procent onder cao-niveau.

Novum PR
Dat het ANP entertainment brengt is goed nieuws. Het is niet zo dat hiermee alle problemen voor dit persagentschap zijn opgelost. Het Algemeen Nederlands Persbureau werd in 1934 opgericht door de Nederlandse Dagbladpers (NDP) om nieuws te leveren aan dagbladen. Bijna 80 jaar later leveren dagbladen nieuws aan het ANP.

“Het is de spannende uitdaging waar wij aan staan”, zegt Bruning van de NVJ. “We hebben het antwoord ook nog niet, net zo min als het ANP zelf. Het is een discussie die moet worden gevoerd.”

Als de discussie maar niet te lang duurt. Ondertussen groeit Novum namelijk lekker door. Sinds 1 januari dit jaar draait het persbureau proef met Novum PR, een tegenhanger van ANP Perssupport. “We gaan officieel lanceren als de kinderziektes verdwenen zijn en we volledig operationeel zijn”, weet directeur Bram Bloemberg te vertellen. En daarmee is de dienstverlening van Novum steeds completer.

Al 4 reacties — discussieer mee!