Het nakende einde van de krant is meermalen aangekondigd en tevens net zo hard onderuit gehaald. Op zoek naar de trend voor Nederland zijn krantenkenner Piet Bakker (UvA en HU) en weblog Sargasso in de actuele en historische data gedoken. Daaruit komt een somber beeld naar voren. Het lijkt erop dat de betaalde krant in Nederland nog maar 25 jaar te gaan heeft.

Als eerste hebben we de oplage van alle betaalde kranten, landelijk en regionaal, van Nederland vanaf 1946 tot en met 2011 op een rijtje gezet.

De glorietijd van de betaalde krant ligt zo te zien tussen eind jaren zeventig en eind jaren negentig. Daarna zet de daling in. Op dit moment zit het op hetzelfde niveau als begin jaren zestig.

Vertekende cijfers

Maar dit overzicht geeft een vertekend beeld. Het gaat hier immers alleen om de absolute oplage. De Nederlandse bevolking is bijna verdubbeld sinds 1946.

We hebben daarom twee reeksen erbij gehaald. Ten eerste het aantal huishoudens. Dit omdat een krant in Nederland voor het grootste deel via de brievenbus op de mat valt. En ten tweede het aantal inwoners van Nederland van 15 jaar en ouder. Deze leeftijd wordt internationaal beschouwd als de groep die daadwerkelijk de kranten regelmatig zou kunnen lezen.

We delen nu de krantenoplage door die twee getallen. Dan krijg je twee lijnen die, uitgedrukt in procenten, de verspreiding weergeeft.

Dat geeft alweer een heel ander beeld. Afgezien van de bijzondere piek na de oorlog, liggen de hoogtijdagen van de krant tussen begin jaren zestig en eind jaren zeventig. En zowel qua huishoudens als qua 15-plussers is de verspreiding nu ongeveer de helft van wat het op het hoogtepunt was.

De trend

De trend van de laatste 20 jaar is onmiskenbaar. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat deze trend plots zal veranderen. Daardoor kan de conclusie getrokken worden dat de betaalde krant niet meer dan 25 jaar te gaan heeft. Voor veel kranten komt dit mogelijk al eerder. Kosten van productie en distributie wegen snel niet meer op tegen de dalende inkomsten uit abonneegelden en advertenties. Een marktaandeel van 1% is voor een grote krant niet rendabel te krijgen.

Lees een uitgebreide analyse op Sargasso.

Al 6 reacties — discussieer mee!