Met enige regelmaat worden boeken over journalistiek gepubliceerd. Sommige daarvan worden besproken op DNR, maar niet allemaal helaas. Om iedereen toch op de hoogte te brengen van relevante boeken, zullen we om de zoveel tijd een overzichtje op DNR publiceren van onlangs verschenen boeken die de moeite waard zijn voor een ieder die belangstelling heeft voor journalistiek.

Allereerst is het vermelden waard dat De Groene Amsterdammer vanwege zijn 135-jarig bestaan deze week een speciaal nummer heeft uitgebracht dat volledig gewijd is aan journalistiek. Het nummer bevat diverse lezenswaardige artikelen, zoals het stuk van Joost Ramaer over het gedoe bij NRC en het interview met de Groningse hoogleraar journalistiek Marcel Broersma. En verder artikelen over ‘trial by media’, rampenverslaggeving, oorlogsfotografie en de kluitjesjournalisitek op het Haagse Binnenhof.

Wie wil lezen over de woelige tijden waarin de journalistiek verkeert, is de afgelopen tijd op zijn wenken bedient met enkele boeken die dit thema aansnijden. Hans Laroes schrijft in De Littekens van de Dag op basis van zijn ervaringen als hoofdredacteur van het NOS Journaal over de veranderingen waarmee de journalistiek zich momenteel geconfronteerd ziet, en hoe de journalistiek op die veranderingen moet inspelen.

Toevallig genoeg is van zijn voorganger Nico Haasbroek ook recentelijk een nieuw boek verschenen. In Nico’s Nieuws lanceert hij zijn eigen benadering om journalistiek te bedrijven: De eigenwijze nieuwsgaarder die er zelf op uittrekt, de backpackjournalist.

En dan is er ook nog het boek Mediastorm van Erik van Heeswijk, hoofd van VPRO Digitaal. Zoals de titel al zegt beschrijft van Heeswijk de storm die momenteel in het medialandschap woedt en hoe nieuwsorganisatie zich zouden moeten aanpassen aan de nieuwe tijd.

Wat minder beschouwend is het boek Het Briefje van Bleker, dat Peter Kee schreef. Hij is politiek redacteur bij Pauw en Witteman en schrijft over hoe het er aan toegaat bij het strikken van gasten voor de televisietalkshow. Volop verhalen dus vanachter de schermen.

Geen enkele journalist kan nog om Twitter en Facebook heen. De journalisten die zich dat nog denken te kunnen permitteren omdat ze die sociale media niet nuttig vinden, hebben nu echt geen excuus meer. Inmiddels zijn twee boeken verschenen waarin op deskundige wijze wordt uitgelegd wat je als journalist aan sociale media hebt. Met legio tips, aanwijzingen en andere nuttige informatie. Het boek Social Media Survival is van internetjournalist Arjan Dasselaar, en uit het Vlaamse land komt het boek Sociale Media en Journalistiek van Michael Opgenhaffen en Bart van Belle.

Een andere moderniteit in de hedendaagse journalistiek is de opmars van datajournalistiek. Niet alle journalisten zijn even handig met data en cijfers, maar gelukkig is er nu het Handboek Datajournalistiek van Henk van Ess en Hille van der Kaa, zodat elke journalist zich kan verdiepen in deze tak van journalistiek.

Wie meer van de oldskool journalistiek houdt kan beter het boek Sterke Verhalen van Ton van Dijk lezen. Inderdaad, vol sterke verhalen van een journalist die niet terugschrikt voor een voet tussen de voordeur of een zakje wiet in een studentblad.

Nog meer journalistieke nostalgie is te vinden in Het succes van een kwaliteitskrant, het boek dat Pien van der Hoeven schreef over de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad. De krant ontstond in 1970 uit een fusie tussen de noodlijdende kranten de Nieuwe Rotterdamse Courant en het Algemeen Handelsblad. Dat deze twee kranten erin slaagden gezamenlijk een van de meest gerenommeerde dagbladen van Nederland op de markt te brengen, wordt door velen nog altijd gezien als een klein wonder.

Een academische benadering van de toekomst van de journalistiek is te vinden in Rethinking Journalism. De Groningse wetenschappers Chris Peters en Marcel Broersma hebben een interessante serie bijdragen van diverse onderzoekers bijelkaar gebracht, met als centrale focus de transformatie die de journalistiek momenteel ondergaat.

Tot slot is er ook nog een nieuwe editie verschenen van het Handboek Crossmediale Journalistiek en Redactie. Voor een ieder die zich de internetjournalistiek eigen wil maken.

Wellicht zijn er nog meer interessante of nuttige boeken verschenen. Mis je wat, laat het dan weten in de reacties.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 6 reacties — discussieer mee!