Geld verdienen met journalistiek: het kan! Althans, als je Andrew Sullivan heet en aankondigt dat je solo gaat met het veelgelezen The Daily Dish. Nu is The Dish nog een onderdeel van de grotere website The Daily Beast, binnenkort blogt Sullivan in z’n uppie (nouja, hij neemt zijn zevenkoppige redactie mee).

Binnen 24 uur haalde hij omgerekend 253.000 euro op via donaties en voorinschrijvingen, een derde van de 685.000 euro die hij op jaarbasis verwacht nodig te hebben.

Ultieme onafhankelijkheid

Sullivan neemt onafhankelijkheid serieus. Hij zegt niet alleen The Daily Beast vaarwel maar weert ook advertenties van zijn blog – hoewel hij niet uitsluit dat daarin in de toekomst verandering komt. Voorlopig draait de webpublicatie niettemin puur op abonnee-inkomsten. Sullivan komt zo naar eigen zeggen dichterbij onafhankelijke journalistiek:

“The only completely clear and transparent way to do this, we concluded, was to become totally independent of other media entities and rely entirely on you for our salaries, health insurance, and legal, technological and accounting expenses.”

Overigens ging hoofdredacteur van DNR in een Twitter-gedachte-experiment nog een stap verder door te stellen: “een onbetaalde journalist is onafhankelijker dan een betaalde.”

Loyaliteit en obsessie

Hoe kon Sullivan in korte tijd zo veel geld ophalen? Simpel, althans volgens Jay Rosen: loyaliteit van het publiek en obsessie van de blogger. Rosen, professor online journalistiek aan de NYU en net als Sullivan een grote naam in Amerika’s medialand, legt met sprekende voorbeelden uit hoe sterk de band is die de lezers van The Dish voelen met diens schrijvers – Andrew Sullivan zelf in het bijzonder.

Ook zegt Rosen dat de belangrijkste gemene deler van de niche waarover The Dish blogt (thema’s zijn onder meer homorechten, libertarisme, legalisering van marihuana) het best samen te vatten is als “de obsessies van Andrew Sullivan”.

Journalist als merk

Die band tussen publiek en journalist als basis voor een verdienmodel zien we dichter bij huis ook terug: bij De Nieuwe Pers abonneer je je (straks) op individuele journalisten zodat die hun werk kunnen voortzetten – leest u vooral ook de comments en opgewekte droogkomische bijdrages van DNP-chef Jan-Jaap Heij onder het gelinkte stuk.

Saillant: net als The Dish haalde De Nieuwe Pers met crowdfunding meer geld op dan verwacht, bijna tweeënhalf keer de oorspronkelijk beoogde 10.000 euro. Toch lijkt Heij de titel van innovator te veel eer te vinden.

Amerika ≠ Nederland

Er zijn ook belangrijke verschillen tussen de twee initiatieven. De omvang van het (potentiële) publiek, abonnementskosten (The Dish: €15.22 per jaar; DNP: €1,80 per journalist) en benodigde abonnees om rendabel te worden (The Dish: 45.000; DNP: 5000-6000) horen tot die verschillen.

Voor beide initiatieven geldt echter dat velen met spanning afwachten wat de levensvatbaarheid zal zijn op de lange termijn, zoals ook in dit stuk van Niemanlab duidelijk wordt.

Al 4 reacties — discussieer mee!