‘Paywall’ of ‘betaalmuur’. Het zijn wat onvriendelijk klinkende termen voor betalen voor toegang tot websites. Tot voor kort werden nieuwssites voor gek verklaard als ze hun website afsloten voor niet-betalende bezoekers. Maar sinds de New York Times succes boekte met betaalde abonnementen voor de website, zijn steeds meer nieuwssites aan de slag gegaan met het metselen van een ‘betaalmuur’. Maar heeft dat enige kans van slagen in Nederland? Of zullen betaalmuren op Nederlandse nieuwssites uitlopen op een fiasco? De redactie van Mattermap verzamelde de meeste gebruikte argumenten in het debat en verwerkte ze in een Mattermap.

Update, dinsdag 2 april, 13:00 uur: nieuwe voors en tegens door besluit The Telegraph
De overgang van The Telegraph (= The Daily Telegraph online) vorige week naar een paywall wordt door Britse betaalmuur-watchers gezien als een nieuwe stap. Het is voor het eerst dat een Britse algemene nieuwskrant de ‘metered paywall‘ toepast. Bij een ‘metered paywall’ gaat een niet-abonnee online betalen als hij een bepaald aantal artikelen heeft geraadpleegd in een bepaald aantal dagen. Tot nog toe had alleen de Financial Times zo’n metered wall in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe voors en tegens die door Britse auteurs worden aangedragen, raken ook aan de effecten van een paywall op SEO en op het advertentiemodel. De mattermap ‘De beste betaalmuur’ is naar aanleiding hiervan aangepast. Met dank aan Nieman Journalism Lab, voor het bij elkaar brengen van artikelen die naar aanleiding hiervan verschenen.

[Lees ook op DNR het eerder verschenen artikel over Mattermap: App brengt het publiek debat in kaart]

Al één reactie — discussieer mee!