Elk jaar komen de dertien regionale omroepen, verenigd in ROOS, bijeen voor de ROOS-dagen. De Nieuwe Reporter is bij de elfde editie van dat congres in Lunteren, om verslag te doen van de workshops en discussies over regionale journalistiek.

Niet alle sessies tijdens de ROOS-dagen gaan over journalistiek. Juridische kwesties en financiering komen ook aan bod. Een sessie op de tweede dag ging over sociale media inzetten om je publiek te bereiken.

Erik Jan Koedijk is een echte ‘business-to-consumer guy’, zeg hij. “In mijn bloed zit communiceren met klanten.” Zijn publiek krijgt te horen dat ook zij moeten gaan luisteren naar hun publiek. Veel organisaties laten dat nog over aan een incidentele stagiair. “Je moet je afvragen: wie is in je organisatie bezig met het spotten van trends? Wie houdt in de gaten waar de doelgroep zit?”

Koedijk laat filmpjes zien met vlotte dancemuziek en zo ontzettend veel statistieken over sociale media dat je een boel koffie op moet hebben om te kunnen volgen. “Kennen jullie Vine? Vine is het Twitter van video. Dat werkt heel erg goed! Video’s van 6 seconden om snel iets te vertellen!”

Dat de regionale omroepen goed moeten letten op dat soort diensten vindt hij vanzelfsprekend: “Je zult iets moeten doen om je content goed op mobiel te krijgen.” De mobiele apps van de regionale omroepen laten nog veel ruimte voor verbetering, vindt hij. “Als je video’s belooft van 60 seconden, zorg dan ook dat het een minuut is. Ik zag ook wel filmpjes van 1 minuut 29.”

Koedijk doet met een opvallende voorspelling: hij verwacht dat e-mail over zestien maanden weg is. Even later stelt hij juist dat de nieuwsorganisaties alles moeten zetten op hun e-mailnieuwsbrief. “Die moet je professionaliseren! Vragen jullie mensen in je nieuwsbrief al om hun Twitter-naam? Doen! Dan kun je ze volgen!” Maar e-mail verdwijnt toch, volgens hem? “Ja, je moet nu volledig inzetten op e-mail, om voordat het verdwijnt te weten waar mensen zich elders online te vinden.”

Erik Jan Koedijk gebruikt veel populaire termen als gamification en ‘internet first’. Ondanks de buzzwords en het tempo zijn veel aanwezigen enthousiast over zijn verhaal. Hoofdredacteur van Omroep Zeeland Edwin de Kort: “Je moet niet zomaar bezig willen zijn met sociale media. Er moet een idee achter zitten van hoe je echt contact legt met je publiek. Hij liet zien dat de mobiele sites van veel regionale omroepen helemaal niet voldoen. Als je als omroep daar niet wat aan doet, dan ben je weg.”

Nog geen reactie — begin de discussie!