In het Italiaanse Perugia werd van 24 tot en met 28 april het zevende internationale journalistenfestival gehouden.Tijdens het festival werd op meer dan tweehonderd bijeenkomsten gesproken over nieuwe ontwikkelingen in de journalistiek. 

Op het journalistenfestival in Perugia proberen talloze ondernemende vakgenoten het publiek warm te maken voor hun journalistieke nieuwigheidjes. Zo ook Frederik Fischer, die een zoekmachine ontwikkelde om informatie via Twitter slim te gebruiken. Dat werken met deze zoekmethode ook nog wat open eindjes kent, werd woensdag duidelijk bij de presentatie ervan.

Google is te algemeen

Google is niet goed genoeg meer voor journalisten, weet de Duitse journalist en internetondernemer Frederik Fischer zeker. “Het is te langzaam en veel te algemeen.” Als ‘basis-zoeksite’ kan Google misschien nog dienst bewijzen, maar voor ‘real life information’ kun je volgens Fischer niet om Twitter heen.

Om het wezenlijke verschil tussen nieuwsgaring via Google en Twitter aan te geven, haalt de Duitser graag de bekende publicist en informaticadeskundige David Gelernter aan. Hij betoogde eerder dat Google ons naar specifieke informatie en nieuwsbronnen stuurt, terwijl Twitter die twee juist zelf bij ons binnen laat komen. Het voordeel van Twitter als nieuwsbron is daarbij, zegt Fischer, dat het als geen ander een plek is waar informatie van het gehele web samen kan komen en vrij beschikbaar is.

Twitterzoekmachine Tame

Fischer signaleert echter wel wat iedereen die maar een beetje actief is op Twitter al lang weet; ook bij een handjevol contacten is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus ontwikkelde Fischer met collega’s van zijn Berlijnse bedrijfje Tazaldoo het programmaatje Tame.

De essentie van Tame is simpel; het programma maakt op basis van van je Twitter-tijdlijn van de afgelopen 24 uur een top tien van hashtags, van users en van links. Die informatie gebruikt Tame vervolgens als zoekmachine om de meest relevante hashtags, users en links voor je te selecteren.

“De beste zoekmachine voor Twitter die er tot nu toe is”, zegt Fischer over zijn eigen creatie. Hoe Tame spam en andere non-info buiten de deur denkt te houden, is nog niet helemaal duidelijk, moet Fischer tijdens de presentatie erkennen. “We denken eraan upgrades te maken voor specifieke doelgroepen zoals journalisten en hoger opgeleiden. Tegelijkertijd komen er dan misschien downgrades voor gebruikers die te veel onnodige informatie op Twitter zetten.” Hoe de filters eruit gaan zien om dit voor elkaar te krijgen, weet Fischer nog niet. “Maar daar willen we wel open over zijn. We willen niet net als Google te commercieel en ondoorzichtig te werk gaan.”

Lees ook andere verslagen op DNR van het Journalism Festival in Perugia.

Nog geen reactie — begin de discussie!