In de krant van maandag 12 augustus berichtte de Volkskrant dat er een nieuw werkwoord is ontstaan in de journalistiek: ‘snowfallen’. Mediajournalist Haro Kraak geeft in het artikel de volgende definitie van dit fenomeen:

Een journalistieke productie op internet, waar de, doorgaans lange, tekst wordt ondersteund door een rijke hoeveelheid multimedia die een strakke vormgeving heeft die afwijkt van de rest van de site. Denk aan filmpjes, geluidsfragmenten, datavisualisaties, kaarten, bewegende achtergronden en bijzondere navigatiemogelijkheden.

Inderdaad, het gaat om producties zoals Snowfall uit 2012, de fraai vormgegeven online publicatie over een lawine, waarmee The New York Times veel lof oogste en een Pulitzerprijs won. Een ander bekend voorbeeld is Firestorm, de productie die The Guardian in mei 2013 publiceerde over een verwoestende bosbrand op Tasmanië.

Maar er is meer; inmiddels hebben diverse andere nieuwsorganisaties snowfallachtige projecten in elkaar geknutseld. Het Volkskrantartikel noemt onder meer The Daily Telegraph, Pitchfork, L’Equipe en The Washington Post. En ook Nederland kent een voorbeeld: nrc.nl ‘snowfallde’ het verhaal De dag dat Berry van Aerle Europees kampioen werd.

Overzicht van producties

Jammer genoeg heeft de Volkskrant besloten om het artikel alleen op papier af te drukken en niet op de Volkskrantsite te publiceren. Even doorklikken naar al die ‘gesnowfallde’ projecten is er dus niet bij. Dat is spijtig, want inmiddels is er heel wat moois gemaakt. Dat blijkt wel uit een lijstje dat Bobbie Johnson (oprichter van Matter, een platform voor ‘longform journalism’) op GoogleDocs heeft verzameld.

Wie dacht dat The New York Times met Snowfall de eerste was met een prachtig vormgegeven multimediale productie op internet, komt bedrogen uit. Wat te denken van Automatic for the people, de fraaie productie van The Telegraph uit 2011 over het wapenbezit in de Verenigde Staten?

Maar vooral in 2013 zijn veel mooie projecten gepubliceerd. Bijvoorbeeld over 100 jaar Tour de France door Zeit Online. Of over de lotgevallen van slachtoffers van de kernramp in Fukushima door de Neue Züricher Zeitung. Of Cycling’s road forward, het verhaal over een getalenteerde Amerikaanse wielrenner die zijn weg probeert te vinden in het tijdperk na de ontmaskering van Lance Armstrong als dopingzondaar. The Washington Post goot het geheel in een mooi jasje.

Prachtig is ook Out in the great alone van Grantland, over een bizarre sledewedstrijd door het onherbergzame Alaska.

En zo is er nog veel meer moois te vinden. Klik maar eens door het lijstje  op GoogleDocs. En vul het vooral aan als je nog andere voorbeelden kent.

Zelf aan de slag

Wie geïnspireerd is geraakt kan ook zelf aan de slag. Met de software van Scrollkit kan je zelf je eigen multimediale meesterwerkje in elkaar draaien. Dat deed bijvoorbeeld De Bredase Gezinsbode met het project Winkeldief (15) opgepakt. Niet echt een onderwerp om multimediaal op te tuigen, maar het lukte de Bredase redactie wonderwel.

Hoewel? De site is een parodie op al het ‘snowfallen’ van nieuwsmedia. Maar wel heel grappig gedaan.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 3 reacties — discussieer mee!