Deze week werd Blendle gelanceerd: de digitale kiosk van Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping waar je losse artikelen uit kranten en tijdschriften kan kopen. Blendle kan een enorm succes worden, denkt freelancejournalist Arno van ’t Hoog, maar hij heeft nog wel een paar vragen. Hoe gaan deze digitale kiosk en de aangesloten titels om met de belangen van freelancers? Wat merkt een vrije auteur van een Blendle-hit?

Een iTunes voor de journalistiek wordt Blendle al genoemd. De geboorte was deze week reden voor een officieuze launch bij DWWD.

Uiteindelijk is de bedoeling dat Blendle een verkoopkanaal wordt voor content van vrijwel alle Nederlandse weekbladen en kranten. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen slagen. Zelfs als De Telegraaf niet mee wil doen is het een succes.

Blendle kan een platform worden om een nieuwe generatie lezers te bereiken, die anders geen cent over heeft voor een groot aanbod van kwaliteitsjournalistiek. Gewoon omdat elke krant een soort langspeelplaat is. Je wilt hooguit de hit horen die je vrienden en collega’s aanbevelen; de rest is dure ballast. Ik herken het zelf als ik op zaterdag enthousiaste tweets voorbij zie komen over media die ik niet lees. Blendle rekent nog geld ook! Een breuk met het heilloze weggeefmodel.

De copyrights van freelancers

Ik zie als freelancer naast kansen ook een paar mogelijke minpuntjes. Misschien is dat laatste volmaakte koudwatervrees, omdat ik de toeters en bellen van de App nu niet kan beoordelen, laat staan dat ik weet heb van de harde zakelijke gesprekken tussen uitgevers en Blendle. Een ding is inmiddels duidelijk: Blendle ontvangt 30 procent van de verkoopprijs.

En de rest van de inkomsten?

Grote vraag is wat er gebeurt met verkoop van werk waarvan de copyrights bij freelancers liggen. Bij de lancering van Blendle ben ik daarover nog geen woord tegengekomen.

In recente ontwikkelingen rond aggregatie en doorverkoop van freelance journalistiek werk en fotografie lagen freelancers – to put it midllyniet echt bovenop. De vuistregel lijkt te zijn dat doorverkopen van freelancewerk gewoon van kracht wordt, en de regeling pas na protest enigszins wordt bijgesteld. Dat resulteert eigenlijk nooit in verandering van freelancetarieven.

De vraag is hoe dat zal gaan bij Blendle. Tot nu toe lijken de vrije journalistieke makers niet aan tafel te zitten bij kiosk en uitgevers. Terwijl ze volgend jaar misschien een Blendle-hit geschreven hebben met 4500 betaalde downloads.

3 vragen over Blendle

Daarom drie vragen:

1. Als Blendle artikelen of fotografie verkoopt die een freelancer heeft geleverd aan een titel in de kiosk, wordt de freelancer dan vooraf om toestemming gevraagd?

2. Hoe worden bij afspraken tussen Blendle en uitgevers de copyrights van door freelancers geleverd werk gewaardeerd? Gaan ze straks delen in eventueel succes?

3. Is er bij het technologisch ontwerp van Blendle nagedacht over freelancejournalistiek, bijvoorbeeld over nieuwe manieren om inkomstenstromen te verdelen?

Die paar kritische kanttekeningen zijn misschien helemaal onterecht. Ze doen in ieder geval niets af aan de kansen die Blendle kan verzilveren voor de journalistiek in Nederland. Ik wens Blendle echt alle succes van de wereld, alleen niet tegen elke prijs.

Arno van 't Hoog

Redacteur

Arno van ’t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.
Profiel-pagina
Al 15 reacties — discussieer mee!