En dat is nummer drie. Na Berry en Lehman Brothers is er nu de Kunsthalroof. Stuk voor stuk opvallende producties op nrc.nl, vergelijkbaar met de veelbesproken werken Snowfall van de New York Times en Firestorm van The Guardian. Lang verhalen die op fraaie wijze zijn vormgegeven. Maar wie gaat ervoor betalen?

In Amerika spreken redacties van ‘snowfallen’, maar op de NRC-redactie hebben ze het liever over ‘Berry’s’, verwijzend naar de eerste productie die ging over hoe rechtsback Berry van Aerle de dag beleefde dat het Nederlands elftal in 1988 Europees Kampioen werd.

De volgende twee waren wat serieuzer van aard: een reconstructie van de val van de Amerikaanse bank Lehman Brothers, en nu dus, een reconstructie van de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal.

En er zitten er meer aan te komen, als we Wieland van Dijk, chef internet bij NRC, mogen geloven. “Wij zijn enthousiast over deze vorm van journalistiek, omdat die ons de gelegenheid biedt om verhalen te vertellen op een manier waarop ze optimaal tot hun recht komen. Bovendien leren we van iedere productie iets, en tot nu toe levert het steeds weer technische puzzelstukjes op die we kunnen hergebruiken. Dus ja: we willen dit heel graag blijven doen.”

Donatieknop

Ook deze keer is het verhaal gratis en voor niets te consumeren. Maar ook staat er een donatieknop op de pagina. Wie daarop drukt wordt om een bijdrage gevraagd van tussen de 1 en 10 euro. Wie meer dan 3 euro geeft, krijgt als extraatje een e-book van deze reconstructie. Het is het proberen waard, want, zo vertelt Van Dijk, “na de vorige twee Berry’s, die helemaal gratis waren, kregen we veel reacties van mensen die zeiden dat ze er geld voor over zouden hebben gehad.”

Is dit de manier waarop NRC dit soort producties denkt te kunnen financieren? Of is het de voorbode van betaalde producties? “Voor ons zijn deze producties in de eerste plaats een experiment”, vertelt Van Dijk. “Maar wel een kostbaar experiment, want er gaat heel veel tijd en geld in zitten om dit te maken. We moeten dus op zoek naar een manier om dit economisch levensvatbaar te maken. Daar experimenteren we nu mee, en het ‘betaal-wat-je-wil’-model dat we nu hebben gekozen, is een eerste probeersel. We gaan bij volgende Berry’s ook kijken naar andere oplossingen. Dat kan inderdaad bijvoorbeeld een keer een harde betaalmuur zijn, maar er zijn ook allerlei andere varianten denkbaar.”

Rendabel?

Of in de toekomst dit soort producties rendabel gemaakt kunnen worden is hoogst onzeker, meent Van Dijk. “Hoeveel uur dit precies heeft gekost is lastig te becijferen, maar het is zeker veel. In dit geval is de auteur alleen al twee keer naar Roemenië gereisd. Ook in ontwerp en bouw gaat veel tijd zitten, en dit keer hebben we het stuk ook nog door een professionele verstaalster in het Engels laten vertalen omdat we hopen dat het verhaal ook over de landsgrenzen aandacht krijgt, want de Kunsthalroof stond eerder dit jaar nog uitgebreid op de voorpagina van de New York Times. Dat kost dus allemaal heel veel geld.”

Wie meer van dit soort producties wil, resteert slechts één advies: portemonnee trekken en een paar euro in de collectebus duwen.

En dan ook nog even antwoord geven op de vraag van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch:

 

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 2 reacties — discussieer mee!