Een game is een gek woord als het gaat over vluchtelingen. Maar het doet er wel aan denken: de interactieve productie van The Guardian die je voor keuzes stelt die vluchtelingen moeten maken als ze hun ellende willen ontvluchten.

Iedereen leest en hoort natuurlijk regelmatig nieuwsberichten over vluchtelingen. Over het – meestal – stijgende aantal vluchtelingen. Over de erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen. Over gekapseisde boten en verdronken vluchtelingen. Over pogingen om Fort Europa in te geraken.

Maar hoe is het nu eigenlijk om zelf vluchteling te zijn? Voor welke keuzes kom je te staan als je – pakweg – Syrië wilt ontvluchten? En welke consequenties hebben die keuzes? Hierover maakte The Guardian een interactieve productie waarbij de lezer in de huid kruipt van een Syrische vluchteling en zelf keuzes moet maken: probeer ik stiekem de grens met Turkije over te komen of probeer ik het vliegtuig naar Zweden te nemen?

Het is een mooie vorm van ‘gamificiation’ van een serieus onderwerp. Fraai vormgegeven ook. Door de Nederlandse interactive designer Daan Louter, die eerder ook tekende voor Firestorm van The Guardian.

Bekijk en speel op de website van The Guardian The refugee challenge: can you break into Fortress Europe?

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!