Volgens de organisatie Vrouw & Media is het hoog tijd om meer te doen voor talentvolle vrouwen in de journalistiek. Daarom starten ze een mentorenprogramma: vrouwelijke journalisten worden begeleid door een ervaren collega bij wie ze terecht kunnen met hun vragen.

De banen in journalistiek Nederland liggen allesbehalve voor het oprapen. Veel vrouwelijke journalisten zullen hun baan bij Sanoma verliezen en ook op nieuwsredacties van kranten, radio en televisie wordt momenteel flink bezuinigd. Het aantal freelancers in de journalistiek neemt toe en met een ruim aanbod van ZZP’ers zal het binnenhalen van klussen alleen maar lastiger worden. Op redacties mogen vrouwen dan wel goed vertegenwoordigd zijn, maar in de leidinggevende functies is slechts twintig procent vrouw. En dat terwijl er meer dan genoeg aanwas is: van de afgestudeerde journalistiekstudenten, is tweederde vrouw. Genoeg redenen om net iets meer te doen voor talentvolle vrouwen in de journalistiek.

Mentorenprogramma

Vrouw & Media organiseert, in samenwerking met de NVJ en freelancersassociatie FLA, een journalistiek mentorenprogramma waarbij vrouwelijke journalisten tegen een kleine vergoeding worden begeleid door een ervaren journalist.

Wie succesvol wil zijn, kan bijna niet zonder mentor. Iemand met wie je vrijuit van gedachten kunt wisselen, aan wie je je op kunt trekken, en iemand die het eerlijk tegen je zegt wanneer je op het punt staat een verkeerde beslissing te nemen. Journalistieke talenten zullen een half jaar lang kunnen sparren over hun ambities en plannen met één van 26 inspirerende mentoren die Vrouw & Media bereid heeft gevonden deze taak op zich te nemen.

De mentoren

Zo geven plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws Giselle van Cann en oud-adjuncthoofdredacteur Suzanne Weusten van de Volkskrant advies over leidinggeven, is Antoinnette Scheulderman bereid de fijne kneepjes van het portretterende interview met je te delen en brengt Wouke van Scherrenburg haar expertise op het gebied van presenteren en het leiden van debatten over.

Verder werken ervaren mentoren mee uit de tijdschriftenwereld, zoals Maureen Belderink, adjunct-hoofdredacteur van Libelle, Margot Jamnisek, chef redactie van LINDA., en pop-upbladenmaker Helmke van Geel.

Online journalisten kunnen worden gecoacht door onder anderen Mireille Derks (chef online bij RTL) en Heleen van Lier (redacteur sociale media van de Volkskrant). En zo zijn er nog veel meer topmentoren, met ieder hun eigen expertise: acquisitie, loopbaanbegeleiding, schrijven, buitenland- of onderzoeksjournalistiek.

Het programma

De vrouwen die zich op willen geven voor het mentorenprogramma moeten minimaal drie jaar werkervaring hebben en een duidelijk beeld hebben van over welk aspect van hun loopbaan zij advies willen hebben. Bijvoorbeeld wanneer iemand besluit om de overstap te maken naar een carrière als freelancer en geen idee heeft hoe je ideeën moet pitchen en nieuwe opdrachtgevers binnensleept. Of vrouwen die zich uitstekend thuis voelen bij de traditionele media, maar met oog op de toekomst bijgespijkerd willen worden in online journalistiek en sociale media. De mentoren en hun mentee zullen elkaar gedurende zes maanden op regelmatige basis ontmoeten.

Opgeven

Wil je nieuwe stappen zetten in je journalistieke carrière? Meer leren over het presenteren van een radio- of tv-programma? Of je interviewtechnieken verbeteren, een mooi boekproject opzetten, meer opdrachtgevers binnenslepen? Met het mentorenprogramma krijg je een half jaar lang begeleiding bij het waarmaken van je plannen. Voor de kosten van het programma, aanmelden en overige informatie ga naar de website van Vrouw & Media. Aanmelden kan tot 17 februari a.s.

Zaterdag 8 maart (internationale vrouwendag) is er een feestelijke aftrap van het mentorenprogramma, mede mogelijk gemaakt door de NVJ en de FLA. Daar ontmoeten de mentoren en de journalisten die begeleid zullen worden elkaar.

Al 3 reacties — discussieer mee!