NU.nl is op 12 november gestart met NUlab, een innovatieprogramma waarin gezocht werd naar naar nieuwe ideeën voor de journalistiek in Nederland. Drie van die plannen worden deze week uitgewerkt. NU.nl’s product manager Sandra Karis doet verslag uit de bootcamp.

“Deze bootcamp is leerzaam, vol stressmomenten, maar we zetten in korte tijd grote stappen vooruit. De inzichten uit het team geven meer diepgang aan het concept.”

Ik zie Jos even slikken. Het is maandagmiddag, vijf uur, en hij presenteert de uitkomst van een dag werken aan zijn idee. Vanuit achter de donkere zaal krijgt hij kritiek. Veel kritiek. Sander Stallinga, de uitgever van NU.nl, had namelijk een heel ander beeld bij zijn idee NUdiepgang. En Joris van Heukelom, directeur van Makerlab, sluit zich van harte bij de woorden van de uitgever aan.

Jos Jaspers slikt, want dit is eigenlijk wel het laatste waar hij na een dag zweten op zat te wachten. Hij pareert de kritiek vriendelijk, maar ik zie ‘m van kleur verschieten als hij de zaal verlaat.

Dat was pas dag 1 van NUlab, en het heeft al behoorlijk wat los gemaakt bij de deelnemers en hun teams.

Het concept van NUlab

Even een stap terug. NUlab is in het najaar van 2013 begonnen. We hebben het programma bewust toegankelijk gemaakt voor iedereen, omdat we niet alleen benieuwd waren naar wat er leeft buiten de Hoofddorpse muren van onze redactie, maar ook naar waar mensen buiten de mediawereld mee zouden komen. Mensen zoals Jos Jaspers dus, een oud IT’er, ondernemer en schrijver.

We werden positief verrast. Niet alleen was de kickoff van NUlab in DeSmet uitverkocht, we hadden ook al snel meer aanmeldingen dan we aankonden. Na een grove selectie zijn we met honderdvijftig deelnemers begonnen. Die hebben 5 webinars gevolgd, waarin ze niet alleen een kijkje in de keuken van NU.nl kregen, maar ook onderwezen werden door kenners op het gebied van productontwikkeling en nieuwe media, zodat de 150 ideeën steeds beter werden aangescherpt.

Uit die 150 plannen zijn drie ideeen gerold, die we deze week in teams zijn gaan uitwerken. De winnaars Yvo Schaap, Jos Jaspers en Philip Stolk zijn maandag 20 januari van start gegaan met een vierdaagse bootcamp in de MTV Studio’s in Amsterdam. Waar ze onder leiding van Makerlab in een snelkookpan werken aan prototypes van hun concept. Morgen (donderdag 23 januari) wordt de winnaar gekozen, die naar huis gaat met 10.000 euro.

Daarover morgen meer. Nu eerst een kort verslag van de voortgang op dag 1 en 2.

Dag 1 en 2: van concept naar prototype

Tijdens een bootcamp heb je als deelnemer ineens te maken met een team. Terwijl de drie finalisten van NUlab in de maanden hiervoor vooral zelf aan het werk waren, moeten ze nu opeens samenwerken met mensen die ze niet kennen, maar die zich wel met jouw concept gaan bemoeien.

Maanden van denkwerk worden vertaald naar iets concreets. Dat betekent keuzes maken, discussiëren, ‘kill your darlings’ en weer even terug naar de tekentafel. Aan het eind van dag 1 wordt de eerste opzet voor het ontwerp, de lijst met functionaliteiten voor het prototype en de ‘landingpage’ bepaalt. Op dag 2 worden deze functionaliteiten vertaald naar schetsen, prototypes en een visuele stijl.

Dat levert in twee dagen al mooie resultaten op, die ook behoorlijk wat discussie losmaken en de deelnemers soms slapeloze nachten bezorgen, maar allemaal met het doel om tot een prototype te komen die met echte gebruikers getest kan worden.

De grootste uitdaging voor de deelnemers is het vasthouden aan hun visie en zich niet te laten leiden door de meningen van anderen. Vier dagen is kort, maar elke keer weer vind ik het verbazingwekkend hoeveel output de teams weten te leveren. Het maakproces staat centraal en de korte tijd dwingt je om keuzes te maken.

NUpush – Yvo Schaap

NUpush ontwikkelt een concept voor het persoonlijker en relevanter ontvangen van nieuwsberichten, waarbij de gebruiker zelf in controle is. Met NUpush wordt nieuws gepusht naar jouw voorkeur: direct een pushbericht van jouw favoriete nieuwsonderwerp of een samenvatting van het nieuws op een vast tijdstip per dag: NUpush maakt dit mogelijk.

De mogelijkheden om nieuws nog persoonlijker naar de gebruiker te brengen zijn legio: naast voorkeuren rondom push voor breaking nieuwsberichten, katernen en tags, stelt de gebruiker ook een nieuwsfeed samen die het nieuws in een timeline plaatst.

Yvo Schaap, ondernemer in het dagelijks leven, ontwikkelde het concept voor NUpush, waarbij de eerste versie van zijn product zich richt op desktop gebruikers.

 

Tijdens de bootcamp heeft Yvo zich, samen met een team van designers, developers en steunt van het product development team van NU.nl een eerste prototype gemaakt, die vandaag getest zal worden met gebruikers. Daarnaast heeft Yvo een Android app gebouwd die daadwerkelijk via de Google Play store gedownload kan worden. Hoewel het niet helemaal een functionele app is, vind ik dit wel heel tof, dit is natuurlijk dé manier om te testen of je voor gebruikers in een behoefte voorziet. Yvo toont hiermee lef en vertrouwen in zijn eigen concept.

Het prototype van dag 2 is hier te bekijken.

NUhier – Philip Stolk

NUhier is de nieuwe naam van Newscrator. Die verandering, maar vooral de keuze om een nieuw logo te ontwerpen deed de ontwerper van het NU.nl logo veel plezier.

Het idee van Philip moet uitgroeien tot een platform waarbij gebruikers nieuws op de kaart kunnen zetten en kunnen inspelen op geruchten door middel van de NUhier app. Gebruikers worden uitgenodigd deze berichten te bevestigen en indien ze ooggetuige zijn te voorzien van foto- en videomateriaal. Met NUhier volg je het nieuws in jouw buurt. Bekijk het prototype van dag 2 hier.

Philip worstelt de afgelopen dagen vooral met de keuze: richt NUhier zich nu eerst op het verzamelen van al bestaand nieuws, of richt ik me meteen op ooggetuigen die hun nieuws willen delen?

Philip werkt als communicatie adviseur voor de Gemeente Rotterdam. “Ik vind het superleuk, inspirerend en innovatief”, zegt hij. “Ik sta in een andere keuken, met mijn eigen gereedschap en dat levert weer nieuwe gerechten op. Erg gaaf.”

Hij legt het concept van NUhier uit in de onderstaande pitch:

NUmeer – Jos Jaspers

Jos wist het team van NU.nl, maar ook de andere Nulab deelnemers tijdens het NUlab programma al meerdere malen te verbazen met zijn concepten voor NUdiepgang. Zijn passie voor nieuws is overduidelijk en met zijn voorbeelddossiers over Rutte in China en Missie Mali wist hij al mooie resulaten te verzamelen. Het is duidelijk dat gebruiker behoefte heeft aan context bij het nieuws, de uitdaging is het verpakken van al dit nieuws en op de juiste manier van context te voorzien.

De kern van NUmeer richt zich op het bieden van context rondom nieuwsdossiers. Tijdens de bootcamp staat het dossier Sotsji centraal: een nieuwsdossier met vele gezichten op het gebied van sport en politiek. Dit wordt allemaal gebundeld in een overzichtelijk visueel format.

De afgelopen twee maanden heeft Jos zich intensief met NUlab beziggehouden en werkt hij daarnaast als social media en marketing professional. “NUlab is een leerzame ervaring, met veel stressmomenten, waarbij we grote stappen vooruit zetten. Er komen veel nieuwe inzichten uit het team, die meer diepgang geven aan het concept.”

Bekijk hieronder de pitch waarmee Jos het tot de bootcamp wist te halen:

De NUlab-finalisten hebben nog een dag om aan het ideen te werken. Morgenavond weten we wie deze eerste editie heeft gewonnen.

Al 3 reacties — discussieer mee!