Instagram wordt steeds populairder. Enkele nieuwsorganisaties bekijken nu ook welke mogelijkheden dit sociale medium voor hen heeft. Zoals de BBC, die is begonnen met Instafax. Maar is Instagram eigenlijk wel een geschikt nieuwsmedium? Christiaan Burggraaf beantwoordt 8 vragen over de BBC op Instagram.

1. Wat doet de BBC op Instagram?

De BBC publiceert nieuws in de vorm van Instagram-video’s. De BBC heeft al sinds september 2013 een Instagramaccount en zet daar met enige regelmaat filmpjes op. De naam voor de nieuwe dienst: Instafax.

Aanvankelijk waren de filmpjes nogal amateuristisch. Maar sinds half januari neemt het experiment serieuzere vormen aan. De bedoeling is om voortaan de belangrijkste feiten uit een nieuwsbericht op een korte en overzichtelijke manier bij het publiek te brengen.

2. Wat voor video’s zet de BBC op Instagram?

Op het Instagram-account van de BBC zijn inmiddels de eerste voorbeelden te zien. Het zijn korte video’s waarin een nieuwsonderwerp centraal staat. Daarnaast brengt de BBC video’s met de belangrijkste headlines van de dag.

Wat meteen opvalt: de filmpjes zijn mooi gemaakt, maar heel erg kort. Het zijn vijftien seconden film met muziek en drie korte stukjes tekst. Al met al zijn het meestal nog geen dertig woorden en de vijftien seconden filmmateriaal voegen daar weinig aan toe

3. Zijn de video’s informatief?

De informatieve waarde van de filmpjes is minimaal. In drie zinnen kan je weinig over een nieuwsonderwerp vertellen. Mensen zullen dus door het kijken naar de filmpjes niet volledig op de hoogte zijn van de essentie van het nieuws, en de achtergronden worden voor het gemak helemaal weggelaten. Filmpjes van vijftien seconden kunnen wellicht dienen als teaser, maar nooit als volledig nieuwsitem.

4. Kan je niet gewoon doorklikken als je meer wil weten?

De BBC zet de video’s op Instagram met een korte tekst erbij, inclusief link naar de BBC-site. Dit is duidelijk bedoeld om lezers naar de site van de BBC te leiden. Een probleem is dat het op Instagram niet mogelijk is om klikbare links te plaatsen bij een video. Daardoor moeten mensen die meer over een onderwerp willen weten de link eerst naar hun adresbalk kopiëren om de website te kunnen bezoeken. Dat is dus nogal omslachtig en onhandig, zeker voor mensen die Instagram gebruiken via de app op hun smartphone.

5. Trekt een nieuwsmedium op Instagram veel publiek?

Storm loopt het nog niet: op Instagram heeft de BBC momenteel zo’n 16 duizend volgers. Ter vergelijking: op Facebook heeft de omroep ruim 4 miljoen likes. De cijfers zijn dus nog niet bepaald indrukwekkend. Het aantal volgers is niet al te hoog en de posts krijgen bijna nooit meer dan 100 likes.

Andere nieuwsorganisaties zitten vrijwel niet op Instagram, of hebben net als de BBC weinig volgers: zo heeft bijvoorbeeld BILD (de grote Duitse boulevardkrant) nog geen 1900 volgers, en inmiddels lijkt het account inactief.

6. Komen mensen wel voor nieuws op Instagram?

Nieuwsorganisaties hebben kennelijk het idee dat zij mee moeten gaan met nieuwe trends en daar hoort volgens de BBC blijkbaar het hebben van een Instagramaccount bij. Maar zeker in het geval van Instagram kan je je afvragen of het wel de geschikte omgeving is voor serieus nieuws.

Instagram is in de eerste plaats een medium voor het delen van mooie en leuke foto’s, zonder dat daar veel achter gezocht dient te worden. Dit staat op gespannen voet met waar de BBC voor staat: kwaliteitsjournalistiek, achtergrond en duiding.

Wie bijvoorbeeld naar de verdeling van likes bij Facebookberichten van de BBC kijkt, zal zien dat leuke, of in ieder geval in positieve zin opvallende berichten, het beter doen dan achtergrondverhalen met een zware lading.

7. Kan de BBC op Instagram wellicht een nieuwe doelgroep bereiken?

Via Instagram hoopt men vermoedelijk een groep aan te boren die tot nu toe moeilijk bereikbaar is. De vraag is of deze poging succes zal hebben: de lage aantallen volgers duiden erop dat mensen niet op hard nieuws op Instagram zitten te wachten. Mensen die op Instagram zoeken naar licht vermaak hoeven niet zo nodig informatieve filmpjes van Instafax te zien. Ook met een Instagramfilter er overheen wordt hard nieuws niet plotseling leuk.

8. Wat voor reacties krijgt de BBC op Instagram?

De BBC erkent zelf nog vol in de ontwikkelingsfase te zitten van Instafax. Bij elke video wordt gevraagd om feedback, maar het wordt over het algemeen bijzonder goed ontvangen. Reacties zijn positief en mensen waarderen de filmpjes.

Het aantal volgers van de BBC is meer dan verdubbeld sinds Instafax gestart is: het is nog steeds een laag aantal, maar er is een duidelijke lijn naar boven.

Mensen reageren opgetogen op de nieuwe manier van nieuws aanbieden en lijken het geen probleem te vinden dat de vorm ten koste gaat van de inhoud. Kennelijk zijn mensen blij wanneer zij een manier zien om nieuws nog efficiënter en korter te consumeren en zien zij geen probleem in de uiterst summiere inhoud.

Al 3 reacties — discussieer mee!