Afgelopen maandag begon Chris Klomp met zijn nieuwe verdienmodel: tweets over rechtszaken tegen betaling. Althans, zijn beoogde verdienmodel. Zou het werken? Chris Klomp vertelt hoe het de eerste week gegaan is. “Sommige mensen hebben zelfs al voor een heel jaar geld overgemaakt.”

Ben je tevreden over de eerste week?

“Ik wist niet wat ik kon verwachten, het was een experiment. Maar de start is veelbelovend. Inmiddels zijn er genoeg betalingen binnen gekomen om het experiment op zeker met een maand te verlengen. Iedere dag komen er betaalde volgers bij.”

Heb je genoeg geld binnen gehaald?

“In eerste instantie had ik een omzet van rond de 250 euro per week in gedachten om het allemaal rendabel te maken. Dan zou je op 1000 euro per maand komen. Die omzet is nu voor een maand zeker.”

Dat klinkt goed.

“Punt is dat heel veel mensen niet langer 99 cent doneren, maar kiezen voor een maand- of kwartaalabonnement. Er zijn inmiddels enkele mensen die zelfs voor een jaar overgemaakt hebben. Dat is mooi en er spreekt vertrouwen uit, maar maakt het ook wat lastig. Om het experiment te laten slagen heb ik een vaste groep van 250 mensen nodig die van week tot week blijven. Het is natuurlijk nu nog maar de vraag of de mensen die voor een week hebben betaald, er ook daadwerkelijk volgende week weer bij zijn.”

Wat voor reacties heb je gekregen?

“De reacties zijn onder te verdelen in twee kampen. Mensen die heel enthousiast zijn, met name over het nieuwe verdienmodel en het initiatief. En daarnaast mensen, vooral oud-mediaal, die meteen in problemen denken en zich afvragen of het wel mag en of er wel genoeg belangstelling voor is. Dieptepunt was Jan Tromp die zich anno 2014 op Radio 1 afvroeg of je een rechtszaak wel kunt twitteren. Wat mij betreft heeft hij de afgelopen jaren een ontwikkeling gemist.”

Nog andere kritiek?

“De kritiek is ook dat er toch andere rechtbankverslaggevers zijn die het gratis doen. Blijkbaar hebben die mensen geen idee hoeveel interessante rechtszaken er op een dag in Nederland zijn.”

Kunnen we concluderen dat het wel gaat lukken met die betaalde rechtbanktweets?

“Of ik er structureel mee verder kan, ligt toch echt aan mijn volgers. Als zij tevreden zijn en willen blijven betalen, dan zie ik mogelijkheden. Ik hoop zelf dat het gewenste aantal van 250 verder kan stijgen, zodat ik op termijn de prijs per volger naar beneden kan brengen.”

Lees ook: Is Twitteren vanuit de rechtszaal een verdienmodel?

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!