Televisiemaker Veerle Denissen zoekt met crowdfunding financiering voor het project Itaquera – a World Cup in the Backyard Een documentaireserie over vier bewoners van de arme wijk Itaquera in São Paulo, waar straks het WK begint. 35 Dagen, 10.000 euro. Hoe krijg je dat voor elkaar als beginnend documentairemaker? Netwerken, netwerken, netwerken.

Één ding is zeker: als je gaat crowdfunden moet je sociale oogkleppen opzetten. Was ik altijd een beetje huiverig om te veel van mezelf te laten zien op sociale media, onder het mom van dit project geef ik mij nu virtueel helemaal bloot. Het begint bij het stalken van familieleden, vrienden, collega’s, kennissen en vage kennissen. Daarna komen de vreemden. Mensen die een mening kunnen hebben, niet alleen over mij, maar ook over ons project.

Campagne voeren

Het gaat goed: we staan op De Buitenlandredactie, De Nieuwe Reporter en zelfs met een klein artikel in NRC Handelsblad. De VARAgids heeft over ons getweet, NUsport.nl wil een stukje over ons project schrijven. Er gaat veel tijd in zitten, ik ben ongeveer fulltime bezig met de campagne.

Tegelijkertijd loopt de productie van de documentaire natuurlijk door, we zijn druk bezig met het regelen van ons vierde personage. Een hele gave politievrouw. Filmen bij de Braziliaanse politie heeft nogal wat voeten in de aarde, al ziet het er naar uit dat we volgende week kunnen beginnen met draaien.

Tegenvallers

Er zijn ook tegenvallers. Ons idee om via de Nederlandse Kamer van Koophandel in São Paulo sponsors te zoeken is snel de kop in gedrukt: zij kunnen en willen hun naam niet verbinden aan politieke onderwerpen. Begrijpelijk. Dus benaderen we LinkedIn-groepen van Nederlandse bedrijven in Brazilië. We hebben inmiddels een lijst van bedrijven waar we binnenkort op de stoep zullen staan.

We zitten op twee niveaus volgens mij wel goed: ons project heeft kwaliteit en we hebben een groot sociaal netwerk. De eerste drie F’s: Friends, Family, Fans, hebben hun plicht gedaan.

Maar het derde niveau is onzeker: het project heeft weinig aansluiting bij de geografische locatie van onze beoogde supportersgroep (jazeker, crowdfunden is wetenschap). De mensen die we aanspreken om te doneren (in Nederland) hebben, zeker op dit moment nog, weinig met Brazilië. Laat staan met Itaquera. Kijk bijvoorbeeld naar dit project op Cinecrowd.nl: binnen 2 dagen stonden zij op meer dan 50 procent. Een impressie van het leven rond rivier de Donge zal door veel bewoners van die streek ondersteund worden.

Ambassadeurs vinden

Het is zaak om ambassadeurs te vinden die ons netwerk naar een hoger plan tillen. Naar mensen die echt iets hebben met Brazilië. Op de Facebook pagina ‘Nederlanders in Brazilië’ werd direct enthousiast gereageerd op onze oproep. Binnen 10 minuten waren er enkele donaties binnen. Dus we gooien het over die boeg. Latijns-Amerika instituten, opleidingen, verenigingen: iedereen wordt aangeschreven. Misschien een speciale tour door Itaquera voor expats in São Paulo.

Het bedrag stijgt gestaag. Elke dag kijken we verschillende keren of er iets bij komt. Op sommige dagen zijn we intens gelukkig, andere maken ons heel ongerust. Ons is verteld dat als je eenmaal de 70 procent bereikt, dat de honderd dan vanzelf komt. Maar we zitten nog erg ver van die 70 procent af. Crowdfunden is een achtbaan.

Lees ook de eerste aflevering: De eerste stappen van crowdfunding: Enthousiasme, gejuich en dan de domper

Volgende week: Wie zijn onze donateurs?

Meer informatie over de documentaire vind je op ItaqueraDoc.com.
Doneren doe je op Cine Crowd.

Nog geen reactie — begin de discussie!