Televisiemaker Veerle Denissen zoekt met crowdfunding financiering voor het project Itaquera – a World Cup in the Backyard Een documentaireserie over vier bewoners van de arme wijk Itaquera in São Paulo, waar straks het WK begint. 35 Dagen, 10.000 euro. Hoe krijg je dat voor elkaar als beginnend documentairemaker? Door creatief te zijn.

We zitten nu net over de helft van de campagneperiode, tijd voor een inkijkje in onze crowfundingscijfers en een kleine analyse. We hebben €6.321,- binnengehaald, verdeeld over 73 supporters. Een daarvan is de Braziliaanse tv-zender Canal Futura, die een grote bijdrage heeft gegeven in ruil voor de uitzendrechten in Brazilië.

Wie zijn onze supporters?

Welke bedragen zijn hoe vaak gegeven?

Ruim een vijfde van de supporters is anoniem of volledig onbekend. De overige 78% heeft een link met één van ons drieën. Gemiddeld is er €87,- per persoon gedoneerd. Met correctie voor de bijdrage van Canal Futura is dat €53,-.

Tegenprestatie

Crowdfunding is gebaseerd op het idee dat je voor elke donatie een tegenprestatie krijgt. Niet alle supporters kiezen voor die optie. In ons geval betekent het dat we tot nu toe zestien hiphop-albums weggeven van hoofdpersoon Douglas (in ruil voor een donatie van tien euro of meer) vijf keer de reisgids Eu Sou Brasileiro (25 euro of meer), zeventien keer het boek De Brazilianen (vijftig euro of meer) en zes keer een voetbalshirt van personage Djair (meer dan honderd euro). Daarnaast kunnen nog drie supporters een boek kiezen.

Op de definitieve site van de webdocumentaire worden 65 mensen in het dankwoord genoemd. Canal Futura heeft een ‘mede mogelijk gemaakt door’ plek veroverd op de site en in de credits van de serie.

Het vervolg

Ons netwerk heeft goed zijn best gedaan. Nu is het zaak om meer ‘buitenste doelgroep’ bij ons project te betrekken. Zoals ik in mijn vorige blogpost al zei, zijn we ons meer gaan richten op mensen die iets met Latijns-Amerika en Brazilië hebben. Bij de voetballiefhebbers lijkt ons project niet aan te slaan. Waarschijnlijk omdat het ook niet echt over voetbal gaat, logisch dus.

Tijd voor actie. We organiseren een benefietwedstrijd voor een team bestaande uit Nederlandse expats tegen het lokale Ajax Itaquera (bestaat echt!). Aansluitend volgt een barbecue en uiteraard wordt alles vastgelegd op video.  In ruil voor een bijdrage van minimaal 50 euro per persoon verzorgen wij een bijzondere dag voor de expats. Ze reageren enthousiast, dus dat belooft veel goeds.

Nog twee weken

We hebben al heel wat slapeloze nachten gehad en vreugdedansjes gemaakt. Nog twee weken van enthousiasmeren, bloggen, facebooken en twitteren te gaan. Het proces is ontzettend leerzaam en je creativiteit wordt op de proef gesteld, net als je zenuwen overigens.

Als ik kijk naar andere crowdfunders en hun facebookpagina’s met slechts positieve oproepen en enthousiaste updates weet ik welke onzekerheid daar achter schuil gaat. Vanaf nu verdienen ze allemaal in ieder geval een tientje voor de moeite!

Lees ook de eerdere afleveringen van deze serie.

Nog geen reactie — begin de discussie!