Op Cinecrowd.nl staat sinds kort het project Itaquera – a World Cup in the Backyard van onder andere tv-maker Veerle Denissen online. Een documentaireserie over vier bewoners van de arme wijk Itaquera in São Paulo, waar straks het WK begint. In 35 dagen wil ze 10.000 euro bijelkaar sprokkelen. Hoe krijg je dat voor elkaar als beginnend documentairemaker? Op De Nieuwe Reporter blogt ze over het crowdfunden van dit project.

 

Donderdag 23 januari

Ik denk dat het bijna voor elkaar is. Ons campagneplan staat, de eindversie van de trailer is gemonteerd en we hebben een Facebookpagina en Twitteraccount aangemaakt. Op Facebook hebben we inmiddels al bijna 200 likes. De website is zo goed als af.  Iedereen die we de trailer laten zien, is onder de indruk en enthousiast over ons project. Die tienduizend euro gaan gewoon binnenstromen, is mijn gedachte. Wie wil er niet in ruil voor een donatie een slaapplek in São Paulo tijdens het WK? Een populair onderwerp voor een breed publiek. Eitje.

Maandag 27 januari

Vandaag stuur ik ons campagneplan naar Cinecrowd. Met de vraag of we die woensdag online kunnen. We zijn er tenslotte klaar voor. Ons campagneplan bestaat vooral uit de multimediale website die we bij zullen houden. Daarop zullen we artikelen, foto’s en filmpjes over de wijk plaatsen. Ons project zal zich zo als een olievlek verspreiden. Ik krijg van Cinecrowd een mailtje terug: of we niet liever een dag later online willen om nog wat aan ons campagneplan te sleutelen. We hebben ons veel te veel gefocust op ons eigen netwerk en niet genoeg nagedacht over hoe we mensen daarbuiten kunnen bereiken. “Tien procent van je bedrag komt uit je eigen netwerk, daarna moet je het van vreemden hebben”, vertellen ze. Na kort overleg besluiten we dat ons netwerk behoorlijk sterk is, dat we inhoudelijk een goed plan hebben en dat producent LokaalMondiaal ook nog achter ons staat. We gaan bovendien veel Nederlandse bedrijven die in Brazilië actief zijn benaderen. Daar kunnen we vast steun vinden. Woensdag zullen we online gaan.

Dinsdagochtend 28 januari

Het wordt duidelijk dat we nog veel moeten doen. Een vriend, communicatiespecialist, laat ons weten dat de website duidelijker kan. Degene die ons persbericht heeft nagelezen vertelt ons dat er te veel informatie in staat. Korter en bondiger, en doorverwijzen naar de website. Voor de nieuwsbrief geldt hetzelfde. Overal hebben we ons hele verhaal proberen te vertellen, terwijl de informatie op andere plekken online al te vinden is. Tot laat in de avond werken we door. Ik probeer meer als online journalist te denken en pas persbericht en nieuwsbrief aan. We breiden onze mailinglijst uit en zetten de eerste blogartikelen klaar die we via social media willen verspreiden. Met een tevreden gevoel zet ik mijn computer uit. Het ziet er goed uit.

Woensdag 29 januari

Om 12 uur Nederlandse tijd, 9 uur ’s ochtends in São Paulo, komt ons project online te staan. Om 8 uur staan we in de startblokken. We zijn zenuwachtig, hoe zal de buitenwereld ons project ontvangen? Snel passen we de laatste dingen aan en ik stuur een test-nieuwsbrief naar mezelf op. Stress wanneer die in de spam van Gmail belandt. Snel nog het e-mail adres verifiëren. Onze trailer is tegen de verwachting in vannacht niet geüpload naar de website. Waarschijnlijk weer een stroomstoring. Dat moet maar even wachten. Het project moet online. NU. Via de Facebookpagina van Itaquera delen we het bericht van Cinecrowd.nl. Ons project staat online! Via mijn eigen pagina like ik het bericht van Itaquera. Via het Twitteraccount van het project verspreid ik dat bericht weer. En met onze eigen persoonlijke Twitteraccounts eroverheen. Als de trailer eindelijk klaar staat verspreiden we die nog via alle kanalen. Onbeschaamde zelfpromotie. Tot op een gegeven moment mijn hele nieuwsoverzicht op Facebook vol staat met berichten over Itaquera. Dit kan geen goede tactiek zijn om mensen over de streep te trekken. Ik zou hier zelf geïrriteerd door raken. Maar op de pagina van Cinecrowd gaat het fantastisch. Binnen vijf minuten hebben we onze eerste donaties binnen. Vijftig euro van de één, honderd van de ander. Zes euro van een derde. Sommigen bekend, anderen minder. Het lijkt aan te slaan. Binnen 12 uur zitten we op 671 euro. Als het zo door gaat zijn we binnen een week klaar.

 

Elk half uur check ik de website, Facebook, Twitter. Telkens een kleine verandering. Veel bezoeken aan de website. Onze trailer wordt goed bekeken, blijkt uit de statistieken van Vimeo. Ik ben dan misschien geen geboren online journalist maar dit directe resultaat geeft echt een kick!

Vrijdag 31 januari

Na twee dagen op een roze wolk te hebben gezeten sta ik weer vol goede moed op. Het eerste wat ik doe -het is al routine- is de website checken. Niks. Het begint langzaam in te zakken. De eerste storm is voorbij. De statistieken van Vimeo en WordPress blijven hangen. De likes op Facebook nemen nauwelijks toe. Ons aantal Twittervolgers blijft steken op 32. Mensen lijken het project weer wat te vergeten.

Voorzichtig probeer ik met een video-update op Facebook de aandacht op ons project te vestigen, maar in tegenstelling tot gisteren lukt dat maar mondjesmaat. Bij Cinecrowd weten ze waar ze het over hebben: in het begin en op het eind van je traject gebeurt er een hoop, maar in de tussenperiode moet je er zelf voor zorgen dat mensen geïnteresseerd raken én blijven.

Een belangrijke les, die ervoor zorgt dat wij gedwongen worden om verder te denken dan het verspreiden van onze eigen inhoud. We zijn geen gerenommeerde makers die bij voorbaat al een groot publiek hebben. Langzaam ontstaat er in die eerste dagen na het online gaan van ons project een écht campagneplan. Een campagneplan dat er onder andere voor zorgt dat je deze blog hier nu leest.

Volgende week: wat doen de makers van Itaquera nog meer om nieuw publiek te bereiken?

Meer informatie over de documentaire vind je op ItaqueraDoc.com.

Doneren doe je op Cine Crowd.

Nog geen reactie — begin de discussie!