Bedrijven die invloed uitoefenen op de journalistieke koers van een medium: je vermoedt dat het weleens gebeurt, maar je hoort er niet zo vaak over. Vandaag hebben we echter beet: iCulture brengt bepaald nieuws niet omdat Apple het niet wil.

iCulture, bekend van de iPhoneclub en iPadclub, brengt sinds jaar en dag nieuws over ‘jailbreaks’: het modificeren van het besturingssysteem van iPhones en iPads om die apparaten naar eigen behoefte en inzicht in te kunnen richten. Oftewel: de beperkingen die Apple oplegt, te omzeilen.

Dat vindt Apple niet leuk en dus heeft het bedrijf ook liever niet dat erover bericht wordt. En Apple heeft mogelijkheden om er tegen op te treden.

Het Apple Affiliate Program

Zo verdient iCulture geld met het zogeheten Apple Affiliate Program. Als iemand via de iPhoneclub of iPadclub iets koopt in de Apple Store of iTunes, krijgt iCulture een commissie.

Maar er zitten voorwaarden aan dat Apple Affiliate Program. Zoals een verbod op het publiceren over het jailbreaken van Apple-apparaten. Apple heeft iCulture laten weten dat het nu afgelopen moet zijn met het jailbreaknieuws en dat er streng gecontroleerd gaat worden.

Omdat het Apple Affiliate Program een belangrijke inkomstenbron is, heeft iCulture ervoor gekozen om geen nieuwsartikelen meer te publiceren over jailbreaken. Het pleit in elk geval voor iCulture dat ze hier heel open over zijn.

Pragmatische of radicale oplossing?

Naar eigen zeggen is het “een pragmatische oplossing”, maar tegelijkertijd is het vanuit journalistiek oogpunt een vrij radicale oplossing om nieuws niet te brengen omdat een bedrijf dat niet wil. Maar ja, als je voor je bestaan afhankelijk bent van die inkomsten, dan is het  ook wel weer logisch om die keuze maken.

Strikt genomen is Apple in deze kwestie natuurlijk geen traditionele adverteerder. iCulture maakt uit eigen beweging gebruik van het Apple Affiliate Program om geld te verdienen. Maar toch schuurt het vanuit journalistiek oogpunt. Een redactie zou vrij moeten kunnen beslissen over welk nieuws te brengen. Of is dat te simpel?

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 5 reacties — discussieer mee!