Op vrijdag 16 mei vindt de vierde editie van de Conferentie Verhalende Journalistiek plaats. Met als belangrijke vernieuwing dat er nu ook een volledig programma wordt aangeboden voor televisie- en multimedia-journalisten. “We zijn als journalisten geneigd om ons in één medium te bekwamen, maar we moeten niet vergeten dat we heel veel van andere media kunnen leren.”

De voorgaande conferenties over verhalende journalisten waren primair gericht op schrijvende journalisten. Dat verandert met de editie van dit jaar. “Het afgelopen jaar hebben zich ook tv- en multimedia-journalisten bij onze programmacommissie aangesloten”, vertelt Paulien Bakker,directeur van de Stichting Verhalende Journalistiek. “Dit jaar bieden we voor het eerst een volledig traject voor tv- en multimedia-journalisten.”

Gewone en verhalende journalistiek

Dat bleek minder makkelijk dan gedacht: “Bij geschreven journalistiek is het tamelijk eenvoudig om het onderscheid tussen gewone en verhalende journalistiek te maken. Verhalende journalistiek maakt gebruik van personages, scènes, een spanningsboog – maar daar maken tv-journalisten uiteraard altijd al gebruik van. De vraag is alleen: hoe kun je die instrumenten bewuster inzetten, en wat kun je daarover leren van gelauwerde collega’s?”

Volgens Bakker heeft het grote meerwaarde als journalisten van diverse media deelnemen aan de conferentie. “We zijn als journalisten geneigd om ons in één tak van sport te bekwamen: radio, tv, online of print. Maar tijdens onze conferenties merk je dat je juist van het luisteren naar een radiomaker als schrijver tot inspirerende nieuwe inzichten komt. En dat het lezen van een goed Pulitzerprijswinnend verhaal je tot een prachtige tv-reportage kan aanzetten.”

Internationale sprekers

Bakker is trots op het programma met diverse journalisten uit het buitenland. “We halen dit jaar meer dan in andere jaren sprekers uit Europa naar Nederland: sprekers uit Portugal, Denemarken, Noorwegen en Groot-Brittannië. Allemaal landen met weer heel andere verteltradities, zodat er dit jaar, meer dan in voorgaande jaren, echt een uitwisseling kan plaatsvinden.”

Bakker prijst een aantal van haar favorieten aan. “Op een ander congres heb ik Amy O’Leary horen spreken. Zij werkt op de nieuwe media-afdeling van The New York Times. Amy is een multi-talent; eerder werkte ze voor het radioprogramma This American Life. Zij weet te vertellen hoe de digitalisering lezers en hun leesgedrag verandert en daarmee ook wat er aan ons vak zal veranderen de komende jaren.”

Een andere aanrader is volgens Bakker Sonia Nazario van de Los Angeles Times, die een Pulitzer Price en diverse andere journalistieke prijzen heeft gewonnen. “Die won ze door meeslepende journalistieke verhalen te vertellen over vage, algemene onderwerpen als verslaving, ondervoeding en immigratie. Ik ben zelf heel benieuwd hoe ze het onderwerp immigratie wist terug te brengen tot het levensverhaal van één zestienjarige, Enrique, en zijn tocht naar zijn moeder in de VS.”

Alle sprekers zijn geselecteerd op grond van hun liefde voor verhalende journalistiek. “Wat alle sprekers met elkaar delen is de passie om niet alleen goed onderzoek te verrichten, maar om vervolgens ook de lezer te willen bereiken door een goed verhaal te vertellen. En dat is een vaardigheid waarin je je steeds verder kunt blijven bekwamen.”

De kaartverkoop van de conferentie is inmiddels gestart. De deelnamekosten bedragen 125 euro. Studenten betalen slechts 50 euro. Nieuw dit jaar is het vrienden van-plan: journalisten kunnen lid worden van de stichting. Voor € 35,- per jaar krijgen vrienden van de stichting 25 procent korting op alle activiteiten door het jaar heen. Voor hen kost deelname aan de conferentie 95 euro. Een kaart kopen doe je hier.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!