Vijf maanden na de lancering komt online kiosk Myjour met een eerste upgrade. De titels hebben door andere vormgeving veel meer smoel gekregen en de navigatie is prettig te personaliseren. Bovendien is er een geld-terug-knop gekomen en wie zelf lezen echt zat is, laat dat door software doen.

Het businessmodel van Myjour is niet veranderd: je betaalt per artikel met vooraf aangeschaft krediet. Voor de restyling heette dat krediet My’s, nu zijn het gewoon credits. Een credit is ongeveer 6 cent waard, afhankelijk van het formaat van de creditbundel die je aanschaft. Het is een simpele naamsverandering maar wel een verbetering: credits geeft aan waar het om gaat, die My’s (spreek uit als mais) deden denken aan spaarzegeltjes. Nadeel blijft dat je bewust en onbewust zit te rekenen wat de eurocentenwaarde van een artikel is.

Geld-terug-knop

Tweede in het oog springende verandering: een geld-terug-knop, een service die eerder werd geïntroduceerd door Blendle. Myjour vraag bij teruggave wel feedback: wat is de reden? Je kunt het met een schuifbalkje aangeven hoeveel credits een artikel je wel waard was geweest. Slimme manier om onderzoek te doen naar waardering en prijsvorming, want daarmee is in de verkoop van losse artikelen nog weinig ervaring.

Derde toevoeging: een voorleesfunctie. Door op de ReadSpeakerknop onderaan te klikken begint binnen een paar seconden een computerstem met het voorlezen van de tekst. De softwaredame klinkt weliswaar een beetje blikkerig, maar intonatie en leespauze zijn eigenlijk opvallend goed.

Deep space

Verdere aanpassingen zitten vooral in vormgeving: de Kiosk-tab toont meer dan voorheen bij eerste kennismaking z’n brede aanbod; ook de titels die in aantocht zijn zoals The Times en The Wall Street Journal. Onlangs sloot Myjour daarvoor een samenwerkingsovereenkomst met X-CAGO. Het aanbod is verder erg breed, van algemene publieksbladen, met een daar bovenop gestaag groeiend aanbod van vak-, sector-, en nichebladen.

De kiosk van Myjour: overzicht van een klein deel van het aanbod

Het is een intrigerende line up, voor wie op ontdekkingsreis wil in de deep space van het Nederlandse bladenaanbod. Een kleine greep: Piloot & Vliegtuig, Datacenter Works, Nursing, Sociaal Bestek, Veeteelt Vlees, ArboFocus, Boerin en Uw Accountant. Elke titel heeft een eigen kanaal met ‘home page’ met achtergronden over de uitgave, zodat je snel wijs wordt wat een titel te bieden heeft.

Het kanaal van Veeteelt Vlees op Myjour

De nieuwe vormgeving roept door het gebruik achtergrondbeeld de sfeer op van de uitgave. Myjour snapt dat look & feel belangrijk zijn om je ‘thuis’ te voelen bij een al dan niet vertrouwd merk: een logo en platte tekst is niet voldoende. Uiteindelijk krijgen alle artikelen een vrijwel identiek uiterlijk door gebruik van hetzelfde font en layout.

Volgen van rubrieken

Het merendeel van het aanbod zal de doorsneelezer niet interesseren. Mocht dat wel zo zijn, dan kun je snel besluiten om zo’n uitgave te ‘volgen’ door via het kanaal de uitgave te selecteren. Je kunt ook besluiten om alleen specifieke rubrieken uit een titel te volgen: columns, interviews, etc. Zodra er nieuwe updates van de titel verschijnen worden ze getoond in ‘Mijn selectie’, de landingspagina die wordt getoond zodra je inlogt. Artikelen die je later wilt lezen en of wilt bewaren zet je bij je favorieten.

Myjour biedt zo een manier om in detail op je eigen wensen de artikelstroom in te stellen. Je hoeft niet bij terugkomst niet eerst te gaan shoppen. Dat gemak van een keer kiezen is prettig. Het is een feature die bijvoorbeeld ontbreekt bij all you can read kiosk Elinea, terwijl je bij Blendle je aanbod  niet inhoudelijke structureert maar aan de hand van aanbevelingen van de lezers die je volgt. Dat systeem zit dicht op de sociale structuur van nieuws delen op Twitter en Facebook.

Dikke nieuwsstroom

Voor een vakinhoudelijk aanbod uit volstrekte niches met wekelijkse of maandelijkse frequentie zou social recommendation niet werken. Myjour biedt hiervoor een veel betere navigatietool. Het is alleen wel de vraag of het ook werkt in combinatie met een gestage stroom nieuws. De landingspagina ‘Mijn Selectie’ loopt met het volgen van NRC Reader al over, laat staan als je straks The Wall Street Journal erbij prikt. De stroom wordt dan veel te dik, waardoor je stevig moet scrollen naar die ene rubriek uit een favoriete vaktitel, of dat ene minder frequent publicerende auteurskanaal die je eigenlijk wilde volgen. Splitsen van de stroom zou handig zijn.

Een artikel uit NRC Reader op Myjour

Navigeren in de overvloed blijft kortom lastig. Wat dat betreft zouden alerts handig zijn, bijvoorbeeld op trefwoord of bij verschijnen van een nieuwe editie van een titel die je volgt. Gewoon in de mail.  Myjour doet in tegenstelling tot Blendle – elke dag alerts – nog niets om je aandacht te trekken als je er een paar dagen niet bent geweest.

Het is hoe dan ook interessant om te zien hoe Myjour, Elinea en Blendle ondanks grote overeenkomsten in basale koopwaar fundamenteel gaan verschillen in aanbod, betaalmodel, navigatie en gebruiksgemak. Wat personalisatie en ontsluiting betreft heeft Myjour op dit moment een flinke voorsprong.

Lees ook de recensies van:
eLineaEen Elinea-abonnement begint te lonen
Blendle: Blendle is eenvoudig, handig en ziet er gelikt uit

Arno van 't Hoog

Redacteur

Arno van ’t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!