The Challenge – de wedstrijd die het Stimuleringsfonds voor de Pers organiseerde voor start-ups – kent drie winnaars: Correlations, Yournalism en POST-IT. Aankomende donderdag strijden zij om de Toekomstprijs van De Tegel. Wie sleept die prijs uiteindelijk in de wacht? Enzio Bakker interviewde elke team over wat precies hun idee is, hoe ze The Challenge hebben ervaren en over hoe nu verder. Vandaag: Yournalism dat mensen zelf aan de knoppen van de journalistiek gaan zitten.

Yournalism  is het initiatief van Sybren Kooistra, Huub Schuijn en Erik Hormes.

Wat is jullie idee?

Yournalism is de nieuwe wind door de onderzoeksjournalistiek waarbij de consument bepaalt wat uitgezocht moet worden en consumenten samen ieder onderzoek dat nu blijft liggen kunnen financieren. In een tijd waarin de krant steeds minder gelezen wordt omdat de headlines gratis online te vinden zijn, sterft de lokale journalistiek steeds sneller uit en is er een groeiend tekort aan tijd en geld voor onderzoeksjournalistiek. Maar volgens ons willen mensen nog steeds betalen voor achtergronden en belangrijke verhalen, zolang het op maat is, en gaat over wat het specifieke individu interessant vindt en direct aan gaat.”

“Mensen kunnen met Yournalism zelf aan de knoppen van de journalistiek zitten en daardoor meer goede verhalen de wereld in helpen. Werp ideeën op voor nieuwe projecten, stem en bediscussieer ze samen. De meest besproken en haalbare ideeën komen in aanmerking voor crowdfunding. Zie het als de Kickstarter voor onderzoeksjournalistiek. 500 mensen zijn genoeg om de meeste verhalen tot op de bodem uit te zoeken door €5,- te doneren.”

“Een freelance journalist kan er vervolgens mee aan de slag en houdt de donateurs op de hoogte van zijn bevindingen. Je koopt dus niet een artikel, maar investeert in een onderzoek. Zo kunnen door de macht van de meute doofpotten geopend worden, misstanden aan de kaak gesteld worden en kan er worden gecontroleerd op de controle. Wij zien Yournalism als de ‘Vijfde Macht’: een nieuwe manier om de journalistiek te laten controleren op de macht, waarbij de consument voorop staat.”

Hoe was het om The Challenge te winnen?

“Het is geweldig om € 20.000 in je handen te krijgen omdat anderen in je geloven. Nog mooier is dat het idee waar wij vanaf het begin al in geloven nu een product wordt waar we mensen mee kunnen helpen.”

Hadden jullie verwacht dat jullie zouden kunnen winnen?

“Ik heb maar één dag getwijfeld of we zouden winnen. Dat was de dag van de uitslag. Dat waren de zenuwen. Ik wist dat we er bij zouden zitten omdat ons idee volgens mij ontzettend goed aansluit bij de tijdsgeest. Onze nieuwsconsumptie raakt steeds verder gepersonaliseerd – denk aan Blendle en Google News – en we hebben er steeds meer invloed op via bijvoorbeeld Twitter. Ik ben ervan overtuigd dat mensen nog een stap verder willen gaan en zelf willen bepalen welke verhalen nog geschreven moeten worden. En daar zelfs een bijdrage aan zouden willen leveren.”

Hoe hebben jullie The Challenge ervaren?

“Het waren twaalf enorm leerzame sessies waarin we heel snel handen en voeten konden geven aan ons idee. In de masterclasses kwamen zeer ervaren professionals op bezoek die ons iedere keer weer anders naar ons business-idee lieten kijken, waardoor wij flink aan konden scherpen. Ook hebben we er een goed netwerk in de start-up- en innovatiewereld aan overgehouden.”

Nu jullie de twintigduizend euro hebben gewonnen moeten jullie echt aan de slag. Hoe voelt dat?

“Als een geweldige uitdaging. Huub heeft het meeste werk nu, hij gaat als onze marketingman ons verhaal verder in de steigers zetten en een strategie uitrollen om onze plannen wereldkundig te maken. Zelf ga ik in gesprek met journalisten die ik graag voor ons zou laten schrijven. Verder hebben we de komende weken veel afspraken met onze coaches, Maritte en Manuela, die ons gaan helpen ons verhaal beter voor het voetlicht te brengen. Ook hebben we afspraken staan met extra investeerders. Twintigduizend euro is mooi, maar nog niet genoeg om het concept volledig op vlieghoogte te brengen. Dus veel werk, maar een mooi avontuur.”

Wat zijn de concrete stappen die jullie in het komende jaar willen gaan maken met Yournalism?

“We zullen veel van ons laten horen de komende maanden voor de zomer. In de tussentijd zullen we bouwen aan een beta-versie van Yournalism, en gaan we in de zomer testen. Testen is leren, zo kunnen we de gebruikerservaring optimaal maken. Yournalism is een product voor en door de consument, dus daar zullen we veel focus op leggen. De grote lancering van Yournalism zal begin september zijn.”

Jullie zijn naast The Challenge op allerlei andere manieren bezig om jullie idee tot uitvoer te brengen, hebben jullie het prijzengeld wel nodig?

“Het is ontzettend lastig geld te krijgen als je zelf niet al een flinke investering hebt gedaan. De mensen die we spreken willen meer zien dan drie jongens met een goed idee en verstand van zaken, ze willen bewijs zien dat het om een serieuze start-up gaat. We willen een zwaan-kleef-aan-effect creëren. Het prijzengeld en de nominatie voor de Tegel helpen daar enorm bij. Maar als we niet hadden gewonnen waren we zeker niet met het plan gestopt. Daarvoor geloven we er teveel in.”

Van de drie winnaars van vorig jaar is er al één over de kop gegaan. Zijn jullie daar ook bang voor?

“Laten we eerlijk zijn: tweederde van de start-ups halen het niet. En de journalistiek is ook niet bij uitstek een markt waar het geld voor het oprapen ligt. Het wordt dan ook geen eenvoudige klus om van Yournalism een succes te maken. Maar als ik kijk naar hoeveel mensen er enthousiast van worden en hoe serieus we ermee bezig zijn geef ik ons zeker een hele goede kans.”

Donderdag 27 maart zullen Correlations, Yournalism en POST-IT hun projecten om 17 uur presenteren voor een jury die zal bepalen wie van de drie de Toekomstprijs van De Tegel zal winnen. De prijsuitreiking van De Tegel vindt ’s avonds plaats. Diezelfde dag organiseert het Stimuerlingsfonds voor de Pers ook nog Meet the innovators!, een symposium over journalistieke startups. Dit alles vindt plaats in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

Al 2 reacties — discussieer mee!