Vandaag gaat Blendle echt van start. Iedereen kan losse artikelen uit kranten en tijdschriften gaan kopen. Blendle blij. Kranten blij. Maar freelancers niet blij. Die zijn het kind van de rekening, meent Wijbrand Schaap, voorzitter van de Freelancers Associatie.

Het is opnieuw een juweeltje. De ‘beste freelancer’-mail van de hoofdredacteur van Trouw. Hij is zooo blij dat Trouw eindelijk geld gaat verdienen online, dat hij dat geld van pure blijdschap niet meer uit wil geven. Of de freelance journalist dus maar wil afzien van aanspraken op zijn of haar rechten. De rest van de vakbondsleden in loondienst bij de krant kan dan gewoon de jaarlijkse loonsverhoging, het vakantiegeld en de kerstgratificatie krijgen. We zijn tenslotte een christelijke krant, en we houden de NVJ keurig op de hoogte. Logisch. De CAO zit dichtgetimmerd. Maar niet voor de freelancers, de grote meerderheid van de auteurs in de krant. Zegt de hoofdredacteur.

Fouten

Er staan een paar fouten in de mail, die we graag even uitleggen aan meneer Cees van der Laan. De belangrijkste fout is, dat hij Blendle, want daar hebben we het over, ziet als de zoveelste ‘kiosk’ waarin Trouw te koop is. Dat denkt Blendle ook, maar daar denkt de wetgever weer heel anders over. Blendle is een nieuw platform, een nieuwe openbaarmaking en een nieuwe uitgave. Trouw verkoopt de stukken aan Blendle, en Blendle betaalt daarvoor. Inkomsten haalt Blendle uit de verkoop aan de lezers. Een van de uitgevers, de belangrijkste, betaalt Blendle niet: de freelance journalist die van haar werk moet leven.

Ofwel: Blendle is geen kiosk, maar een medium. En een medium is een uitgave, en uitgevers moeten met hun auteurs afspraken maken een vergoeding voor het gepubliceerde werk. Dat doen Blendle en Trouw ook, maar ze vergeten allemaal die freelance journalist, die dus inmiddels meer dan zeventig procent van de inhoud van de krant vol schrijft.

“Bakker, doet u mij vandaag behalve een heel bruin ook 20 krentenbollen. Maar die bollen dus gratis, en ik ga ze hiernaast doorverkopen voor een paar euro per stuk.”

En als de bakker vraagt waarom, zegt de klant:

“Door u niet, of minder te betalen blijft mijn inkomen op peil, en kan ik brood bij u blijven kopen. Mits u natuurlijk in de toekomst bereid blijft akkoord te gaan met de lagere prijzen die ik u steeds opnieuw opleg.”

Buit verdelen

De hoofdredacteur van De Verdieping zegt het letterlijk:

“Blendle kan een van de mogelijkheden worden om in de toekomst de stagnerende tot dalende omzet in print te compenseren, zodat we blijven bestaan ondanks de moeilijke krantenmarkt.”

Even later:

“De inkomsten via Blendle zullen we goed in de gaten houden. Als die gunstig zijn en de omzet van Trouw hierdoor stijgt, zullen we kijken hoe jij als freelancer hiervan kan profiteren.”

Nee dus, meneer Van der Laan. U verkoopt ons werk door, zónder de opbrengst te delen. Blendle krijgt onze stukjes gratis en verkoopt die zelf weer door. Samen vedelen jullie de buit. Dat heeft niets met Robin Hood te maken.

Nogmaals: wij vinden Blendle een prachtig initiatief. We vinden Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn hartstikke toffe gasten. En we willen ook best een keer een biertje doen met Cees van der Laan. Maar ga dan niet de blits maken op onze kosten.

Ga praten met Lira. Wij hebben daar recht op.

De mail in zijn geheel:

Beste freelance medewerker,
Maandag gaat Blendle de lucht in, een veelbelovend experiment om een nieuwe generatie Nederlanders langs digitale weg met de bestaande media in aanraking te brengen. Wij zijn erg enthousiast over dit initiatief, omdat het eindelijk mogelijk wordt artikelen per stuk te kopen en, belangrijker nog, te delen via sociale media, waardoor anderen eveneens tegen betaling er kennis van kunnen nemen. Ook wij journalisten kunnen nu mensen op onze artikelen wijzen.
Blendle verbindt nieuwe media met betaalde journalistiek.
Voor Trouw is dit een nieuwe kiosk, online ditmaal, waar onze artikelen te koop zijn. Aan de zakelijke relatie die wij hebben, verandert de komst van Blendle niets, dit is verkoop onder de noemer van Trouw. Blendle kan een van de mogelijkheden worden om in de toekomst de stagnerende tot dalende omzet in print te compenseren, zodat we blijven bestaan ondanks de moeilijke krantenmarkt.
Het is een experiment voor een jaar, waarvan ook de NVJ op de hoogte wordt gehouden. De inkomsten via Blendle zullen we goed in de gaten houden. Als die gunstig zijn en de omzet van Trouw hierdoor stijgt, zullen we kijken hoe jij als freelancer hiervan kan profiteren.
Blendle biedt jou als journalist een eigen inlog aan; mocht er nog steeds een wachtlijst zijn, dan ga jij voor. Stuur dan s.v.p. een mail aan Blendle-oprichter Marten Blankesteijn, m.blankesteijn@gmail.com en vermeld erbij dat je als freelancer opdrachten verricht voor onder andere Trouw.
Mocht je nog vragen hebben, mail dan s.v.p. naar hoofdredactie@trouw.nl.
Vriendelijke groet,
Cees van der Laan
Hoofdredacteur Trouw

Al 19 reacties — discussieer mee!