Het Eindhovens Dagblad is verhuisd. Heel opmerkelijk is hoe de afdelingen in het nieuwe gebouw zijn gehuisvest: redactie, sales en marketing zitten bij elkaar aan het bureau. Het doel? Kruisbestuiving en meer geld verdienen.

Van oudsher zorgen nieuwsmedia voor een strikte scheiding tussen redactie en commercie. Op zijn minst zitten die afdelingen in verschillende ruimtes, het liefst nog op verschillende verdiepingen. Want journalistiek en geld verdienen moet je zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt houden.

Met de verhuizing naar het Glasgebouw op Strijp S, het nieuwe creatieve hart van Eindhoven, heeft het Eindhovens Dagblad gebroken met deze eeuwenoude traditie. In het nieuwe gebouw zitten mensen van de redactie, sales en marketing gebroederlijk in dezelfde ruimte. Sterker nog, ze zitten bij elkaar aan het bureau.

Alle werkplekken zijn flexplekken. “Mensen kunnen dus elke dag op een andere plekken zitten en dat betekent dat je elke dag een andere collega hebt”, vertelt hoofdredacteur John van den Oetelaar in onderstaande video. “De ene dag is die collega van marketing en de andere dag is die van sales. Die combinaties maakt dat je met een andere bril naar de markt kijkt en elkaar kan kruisbestuiven.”

Het doel van deze nieuwe opzet? “Extra geld maken”, vertelt commercieel directeur Albert Smeitink in de video. “Een accountmanager kan zo maar naast een redacteur zitten en ze kunnen het dan over onderwerpen hebben waar ze samen iets mee kunnen doen.”

De grote vraag is: zet het Eindhovens Dagblad hiermee de trend? Zullen andere kranten binnenkort volgen?

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 6 reacties — discussieer mee!