Blendle timmert lekker aan de weg met het verkopen van losse artikelen. Maar de kans is groot dat Blendle over niet al te lange tijd niet meer nodig is, vermoeden Maurits Kreijveld en Chris Aalberts. Want straks kan je betalen via de bekende sociale media.

Deze week maakte de digitale kiosk Blendle bekend een investering van 3 miljoen te hebben ontvangen van twee grote buitenlandse uitgevers (New York Times en Axel Springer). Blendle krijgt hiermee de middelen om zich verder te ontwikkelen richting het buitenland en het aanbod van titels te laten groeien. Hiermee lijkt Blendle definitief de belangrijkste digitale kiosk van Nederland te worden, ver voor de vrijwel onbekende concurrenten eLinea en MyJour. Toch zijn er kapers op de kust.

Blendle probeert in te spelen op een nieuwe manier van omgaan met nieuws. Voor met name jongeren zijn sociale netwerken als Facebook, YouTube en Twitter de plaats waar zij praten over wat hen bezighoudt. Hier worden nieuwtjes besproken en verspreid. Nieuws wordt massaal geconsumeerd op sociale media en deze netwerksites beschikken inmiddels over een miljoenenpubliek.

Direct afrekenen

Het enige wat op sociale netwerken ontbreekt, is de mogelijkheid om direct een artikel te kopen. Daarvoor zijn twee zaken nodig: een weblink en een digitale portemonnee. Blendle wil deze functies vervullen als een soort tussenpersoon tussen lezer en uitgever, maar de sociale netwerken kunnen die tussenpersoon ook zijn. En zij zitten niet stil.

Facebook introduceerde de afgelopen zomer al een betaalfunctie en Twitter heeft eveneens een betaalknop aangekondigd voor onder andere muziekaankopen. Hiermee kunnen zij een soortgelijke tussenpersoon worden tussen lezer en uitgever, zoals ook Blendle dat is.

Ook op het gebied van betalen zijn internationaal volop ontwikkelingen gaande. Paypal, Apple, Google, Mastercard en de Nederlandse banken zijn bezig eigen digitale portemonnees en betaalmethoden te ontwikkelen. Hetzelfde Facebook is al langer bezig een portemonnee te integreren op zijn sociale netwerksite.

Goedkoper

Sociale netwerksites kunnen dus de directe link worden tussen lezers kranten en tijdschriften. Het direct linken sluit niet alleen beter aan bij de gebruiker, maar is bovendien goedkoper dan Blendle. Op dit moment vragen Paypal, Google en Amazon 2% tot maximaal 5% voor de afhandeling van het betalingsverkeer. De kosten voor het doorlinken zullen dus een stuk lager liggen dan de 30% die Blendle rekent.

Hoe moeilijk het is om een eigen gespecialiseerd sociaal netwerk te bouwen (zoals Blendle wil) bleek toen Apple in 2012 het sociale netwerk Ping, onderdeel van iTunes, moest sluiten en nu volop inzet op Twitter. Sociale netwerken kunnen met relatief kleine toevoegingen eenvoudig hun dienstverlening uitbreiden naar muziek en artikelen. Daar valt lastig mee te concurreren vanwege het enorme aantal gebruikers dat al op Facebook en Twitter aanwezig is.

Nieuwsmedia die een relatie willen opbouwen met hun lezers zullen dit doen via sociale netwerksites die een veel groter publiek trekken dan Blendle en bovendien veel goedkoper zijn. Blendle is een sympathiek initiatief, maar als betalen via sociale netwerksites populair wordt, is een online kiosk snel overbodig.

Lees ook andere artikelen over Blendle op DNR.

Al 13 reacties — discussieer mee!