NOS.nl gaat in november radicaal op de schop, zowel voor als achter de schermen. De site wordt eenvoudiger van opzet, met veel meer multimedia. Gisteren kreeg de pers een sneak preview van het ontwerp en alle technische, organisatorische en omroeppolitieke beweegredenen achter deze operatie.

“Het nieuwe NOS.nl en de keuze om te blijven investeren in nieuwsvoorziening moeten staatssecretaris Dekker als muziek in oren klinken”, zegt Jan de Jong, algemeen directeur NOS. Hij heeft een doorleefd exemplaar met onderstrepingen van De Brief van Sander meegenomen. Want die brief is niets minder dan een steunbetuiging voor de site, aldus De Jong. De Jong: “De nieuwsvoorziening in Nederland staat onder druk, maar ondanks dat de publieke omroep wordt gekort, gaan wij geen euro bezuinigen op de nieuwsvoorziening.” De uitgenodigde pers krijgt een voorproefje van een radicaal vernieuwd online platform, maar Haagse omroeppolitiek is in Hilversum nooit ver weg.

De nieuwe site is meer dan de make-over met nieuwe lay-out, die nu al wordt getoond. “We gaan met de nieuwe site gebruikers beter bedienen vanuit hun behoeften”, zegt adjunct-hoofdredacteur NOS nieuws Giselle van Cann. “Tot nu toe lieten we ons leiden door waar we goed in zijn: radio en televisie. Online kwam daarna. Bovendien was de site zoals bij veel nieuwsorganisaties en kranten een afspiegeling van de interne organisatie van deelredacties en programma’s. Vanaf nu vormt nieuws de enige insteek.”

Nieuwsjunkies

De nieuwe site heeft een eigen format gekregen, waarin de sterke kanten van NOS – beeld en geluid – volop worden benut, stelt Van Cann. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van foto en video, al dan niet verwerkt in een storytelling format. Waar het kan wordt er zoveel mogelijk live gestreamd en geblogd, want meebeleven is belangrijker dan navertellen. Tot slot maakt de eindredactie nadrukkelijke keuzes bij de selectie en presentatie van het belangrijkste nieuws. De eindredacteuren maken, in NOS-terminolgie, ‘een eigen uitzending’.

Hoewel de voorkant van de site er totaal anders gaat uitzien, zitten de belangrijkste verandering eigenlijk in de achterkant van de site: integratie van alle NOS-content in één CMS. Van Cann: “Zo kunnen we veel sneller het laatste nieuws uit de hele NOS-organisatie halen.” Ook de items van Nieuwsuur worden geïntegreerd in NOS.nl, net als die van NOS op 3.

Topstories

Onderzoek heeft volgens Van Cann de keuzes bepaalt. Een deel van de gebruikers heeft overdag geen tijd om het nieuws te volgen en wil in een oogopslag ‘bij’ zijn. Een ander deel is nieuwsjunkie die doorlopend checkt wat de laatste ontwikkelingen zijn. Beide groepen komen aan hun trekken op NOS.nl.

Alle keuzes en overwegingen vertalen zich in een eenvoudig ontwerp met veel en groot beeld, vertelt ‘product owner’ van de restyling van NOS.nl, Elger van der Wel. Bovenaan de pagina’s staan een of twee grote foto’s, horend bij de topstories van dat moment. Wie daarop klikt, krijgt bovenaan direct andere, gerelateerde verhalen te zien. Niet automatisch op basis van tags, maar omdat de eindredactie heeft besloten dat die verhalen op dat moment het meest relevant zijn.

Vernieuwd NOS.nl is uiteraard responsive

Swipe-ervaring

De verhalen zelf worden breed uitgemeten, in de scroll-stijl van visuele storytelling die sinds een paar jaar in opmars is. Brede witte kaders zorgen voor een rustige inlijsting. Foto’s, video’s, clips van radio en slideshows staan in de tekst. Het moet de lezer een prettig lees- en swipe-ervaring gaan geven. Onder de topstories komt een selectie met uitgelichte verhalen: opvallende en interessante onderwerpen, verhalen en items uit de hele NOS. In een mix die de gebruiker aanspreekt, van sport tot Nieuwsuur, aldus Van der Wel.

De nieuwsjunks komen aan hun trekken in een chronologische nieuwsladder met een filter nieuws en sport. De navigatiebalk bovenaan bevat drie knoppen: nieuws, sport en uitzendingen, naast informatie over weer en verkeer. Hoewel de nieuwsstroom van Nieuwsuur en NOS op 3 wordt geïntegreerd krijgen beide redacties ook een eigen etalage. NOS op 3 gaat doorlopend korte updates geven van het nieuws, aangevuld met extra’s uit de wereld van social media.

Marktversterkend

Als de site in november live gaat, is er een jaar aan gebouwd. Zonder inzet van externe bureaus, meldt De Jong met enige trots. Het betekent dat bij EK Voetbal of Olympische Spelen met dit CMS en basisontwerp eenvoudig kan worden verder gebouwd, zegt De Jong. “We kunnen nu veel meer doen, tegen geringe meerkosten.”

Wat de nieuwe site heeft gekost, kan hij niet zeggen. Het zijn volgens hem voornamelijk arbeidsuren geweest van vier a vijf man NOS-personeel, afgezien van alle andere betrokkenen bij de redacties. Ook bij dit onderwerp is de omroeppolitiek nooit ver weg. Er is de laatste jaren doorlopend discussie over ‘oneerlijke’ concurrentie tussen publiek gefinancierd online nieuws en commerciële nieuwssites van kranten.

De Jong: “We zijn niet marktverstorend, maar marktversterkend. Omdat wij geen druk voelen om winst te maken, kunnen we marktversterkende innovaties doen. Krantensites hebben vooral last van Google en Facebook, niet van de NOS die een paar miljoen euro aan reclame-inkomsten uit de markt haalt. Kranten hebben het probleem dat ze hun online bereik niet in advertentie-inkomsten weten om te zetten. Bovendien wordt op dit moment maar dertig procent van de Nederlandse bevolking structureel bereikt met ons online nieuws. Er is nog voor iedereen een enorme groeimarkt.”

Arno van 't Hoog

Redacteur

Arno van ’t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!