Waar zitten media eigenlijk op te wachten? Van welk idee worden ze enthousiast en hoe moet je het brengen? Op de Conferentie Verhalende Journalistiek, op 16 april in Amsterdam, kun je je eigen idee pitchen. Fieke Hamers stelde alvast vier vragen aan panelleden Wybo Algra, chef De Verdieping Trouw, Lotje IJzermans, eindredacteur Radiodrama VPRO en Theresa Boerema, Eindredacteur KRO Kruispunt.

Wybo Algra, chef De Verdieping van Trouw

1. Wat voor verhalen zoeken jullie?

“Verhalen waar ik zelf niet opgekomen was. Er werken hier bij Trouw zo’n 100 mensen vast en zo’n 30 vanuit het buitenland. Dus een verhaal dat van buiten komt moet daar iets aan toevoegen. Bijvoorbeeld expertise of een netwerk dat we zelf niet hebben. Je hoopt op die creatieve geesten en originele vondsten.”

2. Waar let u op bij een pitch?

“Voor de bijlage De Verdieping maken we natuurlijk wel de mooiste pagina’s van de krant, dus ik word soms echt belaagd met pitches. Ik let op originaliteit en of het een goed uitgewerkt en concreet plan is. Natuurlijk kan je daarna nog praten over wat het uiteindelijk moet worden, maar een ‘kunnen jullie hier misschien iets mee?’-verhaal werkt niet. Iemand moet het met volle overtuiging brengen. Het is belangrijk dat je er zin van krijgt om het te gaan lezen. Ik kijk ook naar uitvoerbaarheid. Zeker als het aansluit op de actualiteit moet het snel te maken kunnen zijn. En bij een verhaal voor De Verdieping is het van belang dat het ook echt de analyse en diepgang heeft die je mag verwachten van dit katern.”

3. Wat is de beste pitch die u ooit gehoord heeft en waarom?

“Ik krijg hier natuurlijk heel veel goede ideeën van mensen op de redactie, maar één briljante pitch vind ik lastig om zo te noemen. Wat ik wel weet is wat niet werkt: schieten met een schot hagel in de hoop dat er één korreltje blijft hangen. Ik word wel eens overspoeld met ideeën van een persoon terwijl deze nog bezig is in de uitvoering van zijn vorige idee. Wat ook niet werkt is als het eindeloos duurt voordat een verhaal af is.”

4. Wat is de gouden tip voor mensen die een verhaal pitchen?

“Doe je pitches gericht, denk na over het verhaal en het medium waar je het aanbiedt. Het is belangrijk om een match te hebben tussen het verhaal en het medium. Denk na over dat ene speciale wat jij te bieden hebt waarom De Verdieping dit van jou moet hebben. En zorg voor een goede online presentatie. Als ik journalisten nog niet ken ga ik research doen. En dan let ik wel op het soort medium waar ze eerder voor schreven en het soort verhalen. Als ik niet overtuigd ben dat ze het aan kunnen wordt het toch lastig.”

Lotje IJzermans, eindredacteur Nooit Meer Slapen en Eindredacteur Radiodrama bij VPRO Radio

1. Wat voor verhalen zoeken jullie?

“Verhalen die meteen fascineren, die je de radio intrekken. En die goed verteld worden. Bij drama raakt de hoofdpersoon in de eerste akte in de shit. In de tweede akte raakt hij dan nog verder in de shit, tot de shit aan zijn oren reikt, en in de derde akte komt het dan allemaal goed. Of niet. Uiteindelijk werken alle verhalen volgens die structuur. Zo vertel je ook een mop. Maar ook bij een journalistiek item werkt die universele structuur; het zorgt dat je in het verhaal getrokken wordt en dicht bij de hoofdpersoon terecht komt.”

2.Waar let u op bij een pitch?

“Ik let er heel erg op dat een verhaal voor iedereen te volgen moet zijn. Wij maken met Nooit Meer Slapen wel een specifiek cultuurprogramma, maar ook een luisteraar die van niks weet moet geïnteresseerd raken. Vaak zitten makers al heel diep in hun eigen verhaal wat het lastig kan maken om je in te leven in een luisteraar. Maar je moet een rode loper uitleggen voor je luisteraar, zodat ie makkelijk naar binnen wandelt. Verder let ik ook op enthousiasme bij de maker. Als die al niet echt enthousiast is, hoe moet het dan ooit lukken om de luisteraar mee te krijgen?”

3. Wat is de beste pitch die u ooit gehoord heeft en waarom?

“Haha. Geen idee. Het beste item is niet altijd voorafgegaan door de beste pitch. Ik onthoud de beste reportages beter dan de beste pitches.”

4. Wat is de gouden tip voor mensen die een verhaal pitchen?

“Zorg dat je een goed verhaal in je hoofd hebt. Er zijn maar heel weinig mensen die een goede pitch kunnen improviseren. Je zal uiteindelijk, naast degene bij wie je pitcht, ook de luisteraar moeten verleiden. En dat lukt nou eenmaal niet met een warrig onvoorbereid verhaal. Je moet weten wat je wilt vertellen.”

Theresa Boerema Eindredacteur KRO Kruispunt

1. Wat voor verhalen zoeken jullie?

“Mooie levensverhalen. Journalistieke verhalen uit het hart van de samenleving. Onderwerpen die dicht bij de mensen komen en inspireren, maar die ook verrassen en spannend zijn.”

2. Waar let u op bij een pitch?

“De kracht van de reportage.Het voorstel moet zo sterk of verrassend zijn dat ik in een split second kan voelen of er een goed verhaal in zit. Hoe beeldender hoe beter, je moet een onderwerp meteen kunnen vertalen naar een televisieprogramma. Het allerbelangrijkste is de kracht van de hoofdpersoon, daar staat of valt een goed verhaal mee. Je intuïtie vertelt je eigenlijk meteen of je ergens iets mee kunt of niet. En wees concreet. Als je bijvoorbeeld een verhaal wil maken over jonge mantelzorgers in de knel, kom dan meteen met een aantal spannende gasten.

3. Wat is de beste pitch die u ooit heeft gehoord en waarom?

“Ik word elke dag wel gebeld door mensen die graag iets willen maken dus je moet zorgen dat je opvalt. Met een onderwerp dat verrassend is, dat alle zintuigen prikkelt.Ik krijg regelmatig voorstellen van een freelancer die er echt werk van maakt. Zijn verhalen zijn niet altijd bruikbaar voor ons programma, maar ze lezen stuk voor stuk als een filmscript. Elke hoofdpersoon wordt geïntroduceerd met een foto en korte beschrijving. En hij weet HOE hij een verhaal wil vertellen, inclusief plotwendingen,spanningsboog, aanleiding en achtergrondinformatie. Dat allemaal op een A4tje, heel prettig en heel slim.”

4. Wat is de gouden tip voor mensen die een verhaal pitchen?

“Enthousiasme. Zo enthousiast dat ik geloof dat je het verhaal hoe dan ook wilt vertellen. Dat je iets op het spoor bent dat vertelt móet worden en het liefst bij mij.”

Heb je een goed idee dat je wilt pitchen? Tijdens de Conferentie Verhalende Journalistiek op 16 april kan je dat doen voor een panel deskundige eindredacteuren. Kijk voor meer informatie over de conferentie op de website van de Stichting Verhalende Journalistiek.

Al één reactie — discussieer mee!