Hoe kan je als journalist je verhalen op internet onder de aandacht krijgen van je publiek? Die vraag kwam tijdens de Power of Narrative-conferentie in Boston eind maart in alle vormen terug. Paulien Bakker doet verslag.

Sarah Koenig ontwikkelde het afgelopen jaar een podcast waarmee ze hoopte hooguit 300.000 mensen te bereiken. Het moest een serie voor de radio worden dat zou klinken als een goed luisterboek. Vijf dagen nadat de eerste uitzending – over Adnan Syed en de vraag of hij terecht veroordeeld is voor de moord op zijn ex-vriendin op de middelbare school – was de podcast al 300.000 keer beluisterd. Uiteindelijk overtrof de serie zelfs grote broer This American Life: er luisterden 5 miljoen mensen naar.

Koenig merkte tijdens de slotsessie van de conferentie nuchter op: “Everything that went into making Serial was very traditional, unglamorous, sloggy reporting.”

Serial-banner
[Alle afleveringen van de podcast Serial zijn gratis te beluisteren of te downloaden via de website van Serial.]

Iedere aflevering begint met een telefoontje van Adnan Syed vanuit de gevangenis en eindigt met een vraag. Het feit dat twaalf afleveringen zijn uitgetrokken om het verhaal te vertellen, geeft de luisteraar de boodschap dat het een bijzonder verhaal is.

Al die factoren droegen bij aan het enorme succes van de podcast, betoogt Amy O’Leary , een van de schrijvers van het vorig jaar verschenen (en uitgelekte) rapport over de toekomst van de New York Times.

Tegenwoordig is ze hoofdredacteur van Upworthy, een internetsite die zich volledig richt op hoe je je publiek bereikt. Een overstap die ze maakte omdat dát haar het meest bezighoudt: hoe je de aandacht van de lezer krijgt en vasthoudt. “Je schrijft niet een beter verhaal door een geweldige lead te bedenken. De vraag is hoe je je publiek op dit moment bereikt. Wat is het digitale equivalent van de krant naar de voordeur gooien?”

Driejarige peuters als expert

Iedere vijf minuten, stelt O’Leary, komen er 120 nieuwe internetgebruikers bij, worden er 5 miljoen YouTube filmpjes geüpload, komen er 4,7 miljoen posts bij en 571 nieuwe sites. De gemiddelde internetgebruiker keert regelmatig terug naar niet meer dan zes websites. Hoe vang je die consument? Hoe maak je duidelijk of iets echt relevant is? O’Leary ging te raden bij de echte experts: bij driejarige peuters.

Een driejarige die de aandacht wil, huilt, wordt boos, kijkt overstuur, herhaalt zichzelf eindeloos of vertoont extreem gedrag. Dat werkt ook als je als journalist de aandacht van je publiek wil trekken: een presentator met een snik in de stem, geeft de boodschap af dat het nieuws echt van belang is. Herhaling van de boodschap of afwijken van het gebruikelijke format eveneens.

Er is nog een manier om de consument te bereiken: sociale media dragen tegenwoordig zorg voor vijftig procent van alle internetverkeer. Belangrijk is dan ook om verhalen goed op social media aan te kondigen. O’Leary: “Promoot je verhaal met een narratieve vraag. De reactie die je wilt ontlokken is: hier moet ik meer van weten. Begin je verhaal maar laat ook feiten weg. Het menselijke brein is zo gemaakt dat we gaten in willen vullen. Werk ook met Facebook analytics tools, zodat je kunt zien wat werkt en wat niet.”

Steeds nieuwe dingen uitproberen

De Britse Ingrid Kopp is director of interactive op het Tribeca Film Institute en werkt op het snijvlak van storytelling, techniek, ontwerp en sociale verandering. “Online storytelling verandert continu. Als je je in dit veld begeeft, werk je in feite in research & development. Je moet steeds nieuwe dingen uitproberen en je zult daarbij falen en succes hebben.”

Ook O’Leary benadrukt dat er een explosie van software tools gratis beschikbaar is en waarmee je je verhalen beter kunt vertellen. “Ik werk tegenwoordig met een heleboel technieken die een jaar geleden nog niet bestonden. Je moet in staat zijn om te leren en te ontleren.”

Een vraag die leeft onder veel journalisten is wanneer je welk kanaal inzet om je verhaal te vertellen. O’Leary: “Doe waar je goed in bent, dat is je major, en probeer daarnaast eens iets anders uit, je minor.”

Gebruik audio om emoties over te brengen

Maar wanneer breng je andere vormen in een longform? “Kijk wat het verhaal nodig heeft. Wat kun je met tekst niet bereiken? Audio is bijvoorbeeld geweldig voor het overbrengen van emoties.”

Kopp: “Ik stel mezelf altijd de vraag: voor wie is dit project bedoeld? En wat heeft het verhaal nodig?”

Aleszu Bajak, de man achter de site Storybench.org, een kookboek met recepten voor digitaal storytelling, onderzocht met een Knight Science Journalism Fellowship aan M.I.T. in 2013 de interactie tussen journalisten, ontwerpers en ontwikkelaars. Hij adviseert om altijd vooraf een mission statement te schrijven. “Stel je voor wat de beste, meest geweldige versie van je verhaal zou zijn? Dat is je plan. En dat plan verandert in het veld continu.”

Bezoek voor meer informatie over verhalende journalistiek de Nederlandse conferentie van de Stichting Verhalende Journalistiek, op 16 april in Amsterdam. Kijk hier voor het programma.

Al één reactie — discussieer mee!