Google introduceert het Digital News Initiative, een gezamenlijk project om innovatie in de journalistieke sector te bevorderen en nieuwe businessmodellen te verkennen. “We zien ernaar uit om in nauwe samenwerking met de sector de toekomst van de digitale journalistiek vorm te geven”, aldus Google’s Carlo d’Asaro Biondo.

De journalistiek is aan het veranderen. Een goed voorbeeld is Migrants Files, een bekroond project van een consortium van Europese journalisten. Met behulp van data mining- en visualisatietechnologie brengen zij verslag uit over de migrantentragedie in het Middellandse Zeegebied. Technologie en traditionele journalistieke middelen gaan daarbij hand in hand.

En ook de manier waarop we nieuws tot ons nemen, verandert. Meer mensen vragen meer informatie op dan ooit tevoren. Smartphone-gebruikers raadplegen hun toestel gemiddeld 150 keer per dag, en hun aantal zal op korte termijn boven de 2 miljard liggen. Dit vertegenwoordigt uitgelezen kansen voor de journalistieke sector, zeker gezien het feit dat 37% van alle Europeanen wekelijks hun mobiele telefoon gebruikt om het nieuws te raadplegen.

De sector staat uiteraard voor belangrijke uitdagingen. Wanneer ik met Europese uitgevers praat, blijkt dat zij zich grote zorgen maken over hun vermogen om uitmuntende journalistiek te blijven bekostigen. Zeker in landen met een kleiner taalpubliek is het moeilijk om voldoende online omzet te genereren om tegenwicht te bieden tegen de terugval in de verkoop van printadvertenties.

10 miljard gebruikers

Door de jaren heen heeft de relatie tussen Google en de nieuwssector haar ups en downs gekend. We begrijpen echter dat technologiebedrijven en nieuwsorganisaties deel uitmaken van hetzelfde informatie-ecosysteem en willen ons steentje bijdragen aan de zoektocht naar meer levensvatbare nieuwsmodellen.

We werken reeds nauw samen met de nieuwssector. Google News leidt -gratis- maandelijks meer dan 10 miljard gebruikers door naar nieuws-websites. Google Play, winkel met apps van ons besturingssysteem Android, stelt ook in Nederland nieuwsaanbieders en tijdschriftenuitgevers in staat om hun content aan te bieden aan lezers op basis van een betaald abonnement. En in 2014 keerden we via onze advertentieplatforms in totaal 10 miljard dollar uit aan uitgevers in alle delen van de wereld.

Digital News Initiative

Maar naar aanleiding van de gesprekken die we de afgelopen maanden met Europese uitgevers voerden, denken we dat we meer kunnen doen. Daarom introduceren we het Digital News Initiative, een gezamenlijk project dat ten doel heeft om innovatie in de journalistieke sector te bevorderen en nieuwe businessmodellen te verkennen.

Deelnemers zijn The Guardian en The Financial Times in het Verenigd Koninkrijk, Die Zeit en FAZ in Duitsland, Les Echos in Frankijk, La Stampa in Italië, El Pais en Unidad Editorial in Spanje en NRC Media in Nederland. Elke Europese uitgever, klein of groot, gevestigd of nieuwkomer, is van harte welkom om aan dit initiatief deel te nemen.

Training & Onderzoek

Het plan is om onze krachten te bundelen binnen drie kerngebieden.

Het eerste kerngebied is productontwikkeling. We gaan samen met uitgevers in heel Europa producten ontwikkelen die de omzet, het bezoekersverkeer en de betrokkenheid van het publiek verbeteren. Samen met de andere initiatiefnemers zijn we al van start gegaan met het verkennen van een reeks van ideeën die betrekking hebben op adverteren, YouTube, Android en Google News.

Ten tweede gaan we onze investeringen in training en onderzoek fors opvoeren. Ons News Lab-team zal Europese redacties trainingen aanbieden om speciale vaardigheden te ontwikkelen. We gaan ook samenwerken met het European Journalism Centre, het Global Editors Network, de International News Media Association en andere organisaties die trainingsmogelijkheden aanbieden aan de journalistieke sector.

Daarnaast zullen we samenwerken met het Reuters Institute for the Study of Journalism. Dit instituut publiceert jaarlijks een gezaghebbende analyse van de stand van zaken binnen de online nieuwssector. Het doel van deze samenwerking is om een meer gedetailleerd beeld te schetsen van de veranderingen in de manier waarop men nieuws produceert en consumeert.

Pan-Europees fonds

Ten slotte gaan we een pan-Europees fonds van 150 miljoen euro oprichten om innovatie op het gebied van digitale journalistiek te bevorderen en ondersteunen. Het is duidelijk dat er binnen de journalistieke sector een sterke wil aanwezig is om met meer vrijheid te experimenteren. Het nemen van risico’s gaat echter gepaard met kosten. Iedereen in Europa die zich bezighoudt met innovatie in online nieuwsverslaggeving kan zich aanmelden voor financiële ondersteuning: kleine en grote uitgevers, nieuwe spelers en gevestigde nieuwspartijen.

En dat is nog maar het begin. De komende weken en maanden zal het Digital News Initiative steeds meer vorm gaan aannemen. We nodigen iedereen uit om met ons mee te doen en zien ernaar uit om in nauwe samenwerking met de sector de toekomst van de digitale journalistiek vorm te geven.

Nog geen reactie — begin de discussie!