Dagelijks verstuurt Blendle een nieuwsbrief met een overzicht van de beste krantenartikelen. Het is een belangrijke manier om artikelen te verkopen. Journalist Catrien Spijkerman liep een dag mee met een van de nieuwsbrievenmakers van Blendle en schreef er een reportage over op Nieuwe Journalistiek.

Het is ’s ochtends vroeg opstaan voor de nieuwsbriefsamenstellers van Blendle. Voor dag en dauw zijn ze uit de veren om zich door een stapel kranten te worstelen. En daar de beste artikelen van de dag uit te selecteren, zodat rond half negen 164 duizend mensen het Blendle Krantenoverzicht in hun mailbox krijgen.

Al om kwart over zes ’s ochtends zit journalist Catrien Spijkerman daarom al aan tafel bij Arnoud van der Struijk om te zien hoe dat gaat, het maken van die nieuwsbrief.

Cijfers over hoeveel van de omzet is terug te leiden naar de nieuwsbrief, geeft Blendle niet, maar zeker is dat de nieuwsbrief één van de belangrijkste inkomstenbronnen van Blendle is. Een goede nieuwbriefdag is een goede omzetdag voor Blendle.

De nieuwsbrief wordt volgens een vaste formule gemaakt. Er komen 8 aanbevolen artikelen in, met 6 foto’s en een aanbeveling mag maximaal 44 woorden bevatten. Die woorden worden nauwkeurig gekozen, zodat het artikel zo interessant mogelijk wordt gemaakt.

Maar van clickbait is beslist geen sprake, stelt Van der Struijk:

“Misleiden om iemand te verleiden tot klikken is geen optie. We hebben immers de ‘geld-terug-knop’. Als we in de nieuwsbrief iets beloven wat in het artikel niet wordt waargemaakt, vragen mensen onderaan het artikel hun geld terug. We houden die aantallen goed in de gaten.”

Lees de hele reportage op Nieuwe Journalistiek: Hoe het Blendle Krantenoverzicht dagelijks gemaakt wordt.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!