Gistermiddag presenteerde Peter Vandermeersch zijn vernieuwende plannen met NRC: een nieuwe website, een nieuwe slogan en een vernieuwd nrc.next. Klaske Tameling was er voor JournalismLab bij en werd nog niet heel erg warm van de aangekondigde vernieuwingen.

Klaske Tameling promoveerde afgelopen juni op onderzoek naar online innovatie bij Nederlandse nieuwsorganisaties. Ze kijkt dan ook met een scherp kennersoog naar de plannen van NRC. Volgens Tameling worstel NRC met een viertal dilemma’s:

1. Spagaat tussen digitaal en papier:

“NRC heeft last van de terugkerende spagaat van het in willen zetten op digitaal (nu wordt online echt belangrijk!) en het tegelijkertijd blijven benadrukken dat de papieren variant echt nog wel even meegaat.”

2. De hoofdredacteur is een echte krantenman:

“We zijn getuige van een hoofdredacteur die opbloeit wanneer hij het heeft over ‘het ritme van de krant’ en het liefste oreert over indrukwekkende voorpagina’s.”

En:

“Het kan dan toch ook geen toeval zijn dat deze presentatie begint met de vernieuwing van de krant en eindigt met online.”

3. Onwrikbaar geloof in de eigen journalistiek:

” Oplossingen worden gezocht in economische en technologische ontwikkelingen, maar de werkwijze van journalisten staat niet ter discussie. De vernieuwing wordt bij NRC eveneens gezocht in vormgeving, in techniek, in een nieuw katern.”

4. Vernieuwende initiatieven tellen niet echt mee:

“Ik noem een NRC Q. Ik noem het vorige week gelanceerde Mindshakes. Redacties die wel bezig zijn met journalistiek inhoudelijke vernieuwing, waar ze het wel aandurven om de traditionele werkwijze in twijfel te trekken. Waarom horen we daar niks over?”

Lees het hele artikel van Klaske Tameling op JournalismLab: NRC speelt op safe: ‘van strepen naar blokken’.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!