Wekelijks maakt Elger van der Wel een overzicht van de meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media. Deze keer is de aandacht alvast gericht op 2016.

We zitten nog in de eerste helft van december, maar toch vind ik het een mooi moment om alvast vooruit te kijken naar 2016. Dat wordt voor de journalistiek en media volgens mij een nog spannender jaar dan 2015, omdat veel ontwikkelingen die opkwamen gedurende het afgelopen jaar (en waar ik veel over schreef in deze nieuwsbrief) echt impact gaan hebben.

Een blik in 2016

Report: Technology trends journalists should watch in 2016 (Journalism.co.uk)

Een fijn stuk met technologische ontwikkelingen die de media in 2016 in de gaten moeten houden omdat ze een flinke impact (kunnen) gaan hebben op de media. Met vooraal veel aandacht voor kunstmatige intelligentie en de daaraan gelieerde technologieën.

Traditional homepages are obsolete, says Quartz. Here’s what they built instead (FastCodeDesign.com)

In Nederland draait het bij nieuwssites intern allemaal om de homepage. Dat heb ik gemerkt als product owner van NOS.nl (hoe vaak je ook roept dat de artikelpagina het allerbelangrijkste is), maar hoor en zie ik ook bij alle andere sites. Het Amerikaanse Quartz laat zien hoe het ook kan. Een voorbeeld voor ontwikkelingen in Nederland komend jaar?

Could Facebook be the next big platform for podcasts? (NiemanLab.org)

In mijn vorige nieuwsbrief had ik al veel aandacht voor podcasts en in 2016 ga ik daar nog veel meer aandacht aan besteden. De ontwikkelingen lijken namelijk pas net begonnen en er wordt in de VS druk geëxperimenteerd…

A new class at USC is teaching students how to produce stories specifically for social media (NiemanLab.org)

Er is één ontwikkeling die in mijn ogen nog te langzaam gaat: het ontwikkelen van content specifiek voor bepaalde socialmediakanalen. Natuurlijk zijn er al wat mooie voorbeelden van in Nederland (waaronder wat mooie experimenten die ik zelf ben gestart bij NOS begin dit jaar), maar er is nog een lange weg te gaan. Hier kunnen de journalistieke opleidingen aan bijdragen door de journalisten van de toekomst hiervoor op te leiden. Al vraag ik me af of ze hiervoor de juiste docenten in huis hebben…

Dit gaat er sowieso in 2016 gebeuren

Blendle, the Dutch ‘iTunes for news,’ will launch in the U.S. early next year (Poynter.org)

Ik twijfelde of ik dit überhaupt in mijn nieuwsbrief moest stoppen, maar ik doe het toch maar voor de compleetheid: Blendle lanceert volgend jaar in de VS. Ik heb daarbij bewust een Amerikaans stuk uitgekozen, omdat het veel interessanter is om dit te lezen vanuit dat perspectief dan het Nederlandse. Voor ons Nederlanders is het trouwens ook goed nieuws dat Blendle straks een grote database Amerikaanse artikelen heeft, want die kunnen wij ook gewoon in Nederland gaan lezen.

Een analyse van de nieuwe plannen van Het Parool (JournalimLab.nl)

Hat Parool krijgt vanaf 10 februari een nieuwe vormgeving en ook de inhoud van de krant en de site wordt aangescherpt. Onderzoeker Klaske Tameling analyseert de nieuwe plannen van Het Parool en dan vooral het online aandeel en haar conclusie is niet mild: “Het Parool is en blijft onderdeel van een traditioneel krantenbedrijf (met dito hoofdredacteuren) waar de ambities met betrekking tot online zeer minimaal en ondergeschikt blijven.”

Medium is now hosting publisher sites, starting with The Awl’s Billfold (DigiDay.com)

Blognetwerk Medium gaat complete websites hosten. Billfold, een site van The Awl, is de eerste, maar zeker niet de laatste. Ik ben heel benieuwd wat er in 2016 gaat gebeuren met/op Medium, vooral ook binnen Nederland.

Vooruit, nog even een terugblik op 2015

Investigating the network: The top 10 articles from the year in digital news and social media research (NiemanLab.org)

Je kunt niet vooruitkijken zonder terug te kijken. En dit lijstje van artikelen is eigenlijk de perfecte terugblik. Ik vind het een beetje stom om vanuit mijn nieuwsbrief naar een ander lijstje met artikelen te linken, maar ik vond het nog stommer om de tien gelinkte artikelen één voor één in mijn nieuwsbrief te stoppen.

Ook in 2016 blijf ik trouwens doorgaan met deze nieuwsbrief, maak je daar geen zorgen over.

Wil je Elgers leestips elke zondag als nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Meld je dan je dan hier aan.

Elger van der Wel

manager editorial & product development

Elger van der Wel is manager editorial & product development bij OKGO, waar hij onder meer eindverantwoordelijk is voor Numrush.nl, een …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!