Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de journalistiek. Toch kunnen nieuwsorganisaties sociale media efficiënter inzetten. Zeker als zij jongeren willen aanspreken. Dit blijkt uit de afstudeerscriptie van journalistiekstudent Lisa Petersen. Op basis van interviews en literatuur geeft zij nieuwsorganisaties een aantal tips.

Tip 1: Facebook is de rollator onder de sociale media

Nieuwsorganisaties zouden zich niet alleen (meer) moeten richten op Facebook, maar ook in toenemende mate op Snapchat en Instagram.

Facebook wordt nog door veel 19- tot 24-jarigen gebruikt. Tegelijk is er een verschuiving zichtbaar naar andere social media-kanalen, blijkt uit cijfers van Newcom Research in 2016. Vooral de 15- tot 18-jarigen maken al veel gebruik van Snapchat en Instagram. Hetzelfde onderzoeksbureau voorspelt dat Facebook volgend jaar haar groeipotentieel onder jongeren heeft bereikt.

Jonna ter Veer, social media-redacteur bij NOS op 3, adviseert nieuwsorganisaties vooral te kijken naar de platformen waar jongeren zich bevinden. Ze ziet dat Facebook onder twintigplussers en ouder nog steeds heel populair is. “Maar een 15-jarige noemt Facebook ‘de rollator’ onder de sociale media”, zegt Ter Veer. “Zij zitten vooral op Instagram, Snapchat en YouTube.” Wel benadrukt Ter Veer dat het niet alleen belangrijk is om als nieuwsorganisatie op het juiste platform te zitten, maar ook de taal van de jongeren te spreken.

Tip 2: Gebruik veel beeldmateriaal

Debby van Adrichem, auteur bij Frankwatching en onderzoek consultant, denkt dat nieuwsorganisaties zelfs zo min mogelijk tekst moeten gebruiken bij jongvolwassenen. “Ze zijn visueler ingesteld. Dat zie je als je kijkt naar de populariteit van Instagram en Snapchat onder jongeren.”

Tip 3: Treed in contact met jongeren

Nico Drok, lector Media & Civil Society op Hogeschool Windesheim, wil dat nieuwsorganisaties ook het gesprek aangaan met jongeren over de inhoud van het nieuws. “Al zou je alle sociale media van de wereld inzetten, maar content leveren waar jongeren de schouders over ophalen, dan boei je ze nog niet. Laat staan dat je ze kunt binden.”

Drok maakt onderscheid tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis van het woord ‘bereiken’. Hij vindt dat media jongvolwassenen in de letterlijke zin van het woord wél goed weten bereiken door gebruik te maken van sociale media. Het bereiken in de figuurlijke zin van het woord is volgens Drok nog wel een probleem.

Een van die problemen die Drok aanstipt, is het politieke nieuws. “Heel veel nieuws gaat over Den Haag; politici die ruziemaken met elkaar of een fractie waar onenigheid is. Als er een ding duidelijk is, is het wel dit: jongeren zijn wel geïnteresseerd in politiek-maatschappelijke vraagstukken op het gebied van onderwijs, klimaat en duurzaamheid, maar hebben totaal geen interesse in dat institutionele gedoe.”

Drok raadt mediaorganisaties vooral aan jongvolwassenen een rol te geven in het aandragen van onderwerpen. “Door jongeren te vragen: hoe zou dit aangepakt kunnen worden? Ik denk dat sociale media, door het enorme interactieve karakter, veel meer mogelijkheden bieden dan dat er nu benut wordt.”

Tip 4: Maak oplossingsgericht nieuws

Hbo-student Hanneke Christiaans (24) pleit voor nieuws dat praktischer en meer oplossingsgericht is. “Nu zit je ernaar te kijken en denk je: ja, ik ga weer verder met mijn leven.” Het zijn volgens haar berichten waar ze niks aan heeft om het te weten, waarbij ze denkt aan ‘een kind dat verdronken is in India’. “Met negatieve berichtgeving kan je gewoon helemaal niks. Als ze iets zouden doen waaraan je nog iets zou kunnen veranderen, zou ik meer geneigd zijn om te kijken.”

Nieuwsorganisaties doen er goed aan ook over onderwerpen te berichten die echt dicht bij de lezer staan, zoals een voedingsrichtlijn bijvoorbeeld. Mbo-student Bo Pieters hoort bijvoorbeeld liever iets over de Schijf van Vijf. “Dat is heel belangrijk voor iedereen.”

Tip 5: Combineer snel en makkelijk met inhoudelijk en verdiepend

Jonna ter Veer (NOS op 3) denkt dat het een misverstand is dat jongeren het nieuws alleen even snel willen ‘snacken’. “Jongeren van nu zijn slim, betrokken en nieuwsgierig. Ze willen juist meer uitleg bij complexe nieuwsgebeurtenissen. Daarom maken wij uitlegvideo’s. Vooral op YouTube doen die het goed”, zegt ze. “Toen bergbeklimmer Eric Arnold overleed, legden we uit hoe loodzwaar de tocht naar de top van de Mount Everest is. Die video is meer dan 60 duizend keer bekeken. 95 procent van de kijkers heeft hem helemaal uitgekeken.”

Lisa Petersen heeft door middel van een literatuurstudie onderzocht wat de nieuwsbehoefte van jongvolwassenen is en wat de rol van sociale media daarbij is. Daarnaast heeft zij een aantal deskundigen en jongeren geïnterviewd om te achterhalen hoe nieuwsorganisaties sociale media in de toekomst nog beter kunnen inzetten.

Nog geen reactie — begin de discussie!