Kijken jongeren liever een nieuwsvideo dan dat ze een nieuwsbericht lezen? Dat lijkt niet zo te zijn, volgens onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew Research.

Nieuwsorganisaties zetten steeds meer in op beeld: liefst korte filmpjes die makkelijk te delen zijn op sociale media. Het idee is dat ze zo de jonge doelgroep kunnen bereiken, die weg zou trekken van traditionele media en de voorkeur zou geven aan beeld.

Onderzoek van onderzoeksbureau Pew Research laat nu een opmerkelijk resultaat zien: jonge Amerikanen (18-29 jaar) lezen liever nieuws dan dat ze het kijken. Het zijn de oudere leeftijdsgroepen die liever kijken dan lezen. Overigens geeft zo’n twintig procent van de Amerikanen onder de 50 aan dat ze het liefst naar het nieuws luisteren – ook een tamelijk opvallend resultaat.

nieuws-naar-leeftijd-570x277

Nu is het makkelijk om te denken dat jongeren liever niet naar het journaal op televisie kijken en dat op internet dit resultaat wegvalt of genuanceerd wordt. Dat is niet zo. Van de jongeren die de voorkeur geven aan het nieuws kijken, doet 57 procent dat het liefst op de televisie – tegenover 37 procent online. Het nieuws lezen doen ze trouwens wel het liefst online.

naar-medium-570x200

De vraagstelling van het onderzoek was erg open. Wat verstaan respondenten onder ‘watching news’? Is dat ook het kijken naar een clipje waarin John Oliver het nieuws toelicht? Een montage van slechte momenten van Trump? Dit is de videocontent die we zoveel zien op sociale media en waarvan gedacht wordt dat het jongeren aanspreekt. Desalniettemin laten de resultaten duidelijk zien dat lezen verre van dood is.

Dit bericht verscheen eerder op de website van Diep Onderzoek.

Linda Duits

Linda Duits is een ‘weggelopen wetenschapper’, gespecialiseerd in populaire cultuur, in het bijzonder op het gebied van gender en …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!